"Lilla Lexner", SG och ett rejält galafiasko del-2

 

Stall Hatten inleder med något väldigt speciellt.

 

I går kväll blev nämligen Sofie Lexner femma i världscuptävlingen i Scandinavium, detta ombord den artonårige dressyrhästen Charming Boy.

 

Ni som läser den här enkla bloggen med viss frekvens vet hur mycket ”Lilla Lexner” betyder för Stall Hatten. Ni vet också att en olycka förra året höll på att sätta stopp för hennes karriär. I första läget var vi bara glada att hon överlevde fallet, därefter gladdes vi åt att hon inte blev förlamad och förvisad till ett liv i evig smärta. Att ”Lilla Lexner” sedan på rekordfart återkommit till sadeln är bara en enda stor bonus i det stora hela – livet!

 

Tårarna rann ned för Stall Hattens kinder från det att Sofie red in i Scandinavium, tills dess hon ett par minuter senare var klar med programmet och log med hela ansiktet in i TV-kamerorna.

 

Det är de där ögonblicken man måste ta till vara på. Kan vi vara överens om det?

 

Vidare.

 

Förra fredagen var det styrelsemöte i SG och Stall Hatten trodde i sin enfald att styrelsemedlemmarna hade begripit sitt uppdrag i ovan nämnda församling.

 

De hade de uppenbarligen INTE gjort…

 

Istället för att ta sin uppgift på allvar och visa ”ämbetet” tillbörlig respekt, skickade man utan minsta darr på manschetten tillbaka frågan om Göteborg galopps framtid till ”lekmännen” inom de tre fullmäktigeförsamlingarna (Sthlm, Malmö, Gbg).

 

Stall Hatten vet inte om vi ska skratta eller gråta.

 

Det enda vi med säkerhet vet är att SG:s styrelse helt uppenbart består av en skock ”evertebrater”. (Vad ”evertebrater” betyder får ni googla fram själva)…

 

 Å andra sidan.

 

Är det här naturligtvis goda nyheter för de aktiva i Göteborg. Det finns nämligen inte en chans i helvetet att fullmäktige kommer rösta för en ”fimpning” av västkustbanan.

 

Angarn då?

 

Där är det mer osäkert. Stall Hattens känsla säger dock att fullmäktige kommer ge tummen ner för en försäljning.

 

Vidare del-2!

 

I onsdags fick Stall Hatten ett samtal från vår championtränare Lennart Reuterskiöld Jr. Han var ledsen…

 

Och vi förstår honom.

 

Hur mycket ska han behöva ta egentligen? Hur respektlösa får ett förbund egentligen vara mot sina aktiva frontpersoner? Som bekant valde SG obegripligt nog bort deltagande på den stora Årets Häst-festen, galoppfolkets enda reella chans att synas i de större sammanhangen.

 

Som kompensation (dock en jävligt klen sådan) lovade SG:s ledning att ställa till med en ”hejdundrande” fest enkom för galoppen i Malmö den 15 mars. För ändamålet hade SG dessutom fått ett bidrag av ATG på 80.000 kronor.

 

De ”kulorna” räckte uppenbarligen inte långt, för de nio nominerande tränarna, anmodades nämligen att pröjsa sina entrébiljetter själva (475 kronor)!

 

Man tror inte det är sant faktiskt.

 

–  Jag bryr mig väl inte om pengarna, det är de ansvarigas uppenbara brist på omdöme och fingertoppskänsla som svider allra värst, meddelade en bedrövad Lennart Reuterskiöld Jr.

 

Stall Hatten håller med.

 

Dagen efter det här samtalet ”backade” SG något och bjöd tränarna. ”Men om ni vill ta med er respektive får ni betala för denne/denna”.

 

Ridå!

 

–  Det där sista mailet gjorde mig ännu mer förbannad. Hur mycket ska vi behöva utstå egentligen? Jag kan dock glädja SG:s ledning med att meddela att jag därmed INTE kommer närvara på deras fest. Det spelar ingen roll vad de säger. Jag och Linda tar med vår personal på någon trevlig restaurang och firar stallets framgångar, så kan Westöö och Cordrey fira bäst fan de vill på egen hand, berättade en märkbart irriterad Lennart Reuterskiöld Jr för Stall Hatten.

 

Om SG har flax kommer max hälften av de nio nominerade tränarna dyka upp på festen den 15 mars.

 

Var det målsättningen?

 

Höres.


Kommentarer
Postat av: Björn Svensson

Du har helt rätt angående Lexner. Det måste vi alla kunna glädjas åt.

Du har däremot helt fel i att SG valde bort hästgalan. Du Hatten, om någon borde väl veta spelet bakom...

Varför är det fel att ta betalt för biljetterna...? I tider som dessa är det väl enormt imponerande att våga göra det. Jag gillar Junior skarpt, men att inte dyka upp på galan som nominerad är bara dåligt.

/Björn

2014-03-02 @ 18:23:46
Postat av: Anonym

Det har gått hysteri i SG:s sparande man silar mygg o sväljer kameler
detta ver det mest aurota sparanda jag har upplevt i mitt liv

2014-03-03 @ 08:52:14
Postat av: Johan F

Betalar de nominerade på andra idrottsgalor? Betalar Zlatan när han kommer till Fotbollsgalan? Utgår från att Westöö och Cordrey betalar för sitt eventuella deltagande i denna soppa av lågvattenmärke. Björn, det låter som att du vet en del om "spelet bakom". Varför inte delge oss så kanske soppan/såpan får ett slut.

2014-03-03 @ 09:56:55
Postat av: Björn Svensson

Ja, Zlatan betalar sin resa själv till fotbollsgalan. Idrottsförbundet står för resten, dvs staten, dvs vi. Att Ni ens jämför galoppförbundet som är i behov av att kontrollera sina kostnader med ett statligt förbund är bara okunnigt och patetiskt.

Spelet bakom:
Enkelt uttryckt så bestämde ATG att inte ha med galoppen på hästgalan. Frågor på det...???


/Björn

2014-03-03 @ 10:28:55
Postat av: Stefan Larsson

Ja Björn, varför bestämde ATG att galoppen inte skulle få deltaga?

//stefan skäcklinge

2014-03-03 @ 10:59:55
Postat av: Björn Svensson

Har inte fördjupat mig i det, utan accepterat att jag erhållit ett svar angående detta.

/Björn

2014-03-03 @ 12:46:46
Postat av: Per Larsson

Förlåt en vanlig läsare. Björn, går det inte att kommentera på ett hövligt sätt. Detta om något är okunnigt och patetiskt och visar på en stor arrogans mot dina hästvänner.

2014-03-03 @ 18:52:28
Postat av: Klas Kjellman

Lustigt att du, Per, reagerar på samma sak som jag när det gäller ”Svenssons” ordval.

SG:s uppfattning om anonyma avsändare känner vi väl till och det borde väl föra med sig att personer med tidigare eller nuvarande kopplingar till SG respekterar detta genom att skriva under eget namn. Frågan är om detta förbigått ”Svensson”?

2014-03-03 @ 20:39:03
Postat av: Sussie G

Men han har ju rätt i det han skriver så varför reagerar ni på det?

2014-03-03 @ 21:07:08
Postat av: Björn Svensson

Hej,

Om Ni tog illa vid av mitt ordval så ber jag om ursäkt. När jag läser vad jag skrivit förstår jag och accepterar er befogade kritik. Jag skulle givetvis formulerat mig bättre. Står dock fast vid att jämföra idrottsförbundet med svenska galoppförbundet inte är relevant.

/Björn

Jag signerar med Björn Svensson eftersom det är mitt namn.

2014-03-03 @ 21:31:19
Postat av: Tore Petre'

Vad blir nu nästa "spardrag" ? Troligen upphör man från i år med att bjuda ägarna till starthästar i Svenskt Derby (samt derbydagens sponsorer) på förplägnad i Derby Club. "Pay up, - or get out !"

2014-03-12 @ 07:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0