Solen, marknadskrafter, 100 - 1, och lysande stjärnor

 

Det bär Stall Hatten emot, men ibland måste man använda retorik på ett barns nivå för att nå fram till vissa personer. 

 

1: Varför är det varmt på sommaren?

 

Svar: För att solen skiner.

 

2: Varför fryser vatten på vintern?

 

Svar: För att det är kallt utomhus.

 

3: Varför gör det ont att trampa på en spik?

 

Svar: För att spikar i regel är vassa.

 

4: Varför är det kris inom svensk trav och galoppsport?

 

Svar: För att MARKNADEN vänt det stenhårt beskattade spelet ryggen och därför att sportens företrädare på styrelsenivå bedrivit en fördelningspolitik som bättre lämpat sig i gamla Sovjetunionen än i EU-medlemslandet Sverige!

 

I förra bloggen använde sig Stall Hatten av ”hela” 21 stycken ord för att förklara vår syn på sund marknadsekonomi.

 

Kommentatorn Anders Jonsson behövde inte mindre än 3147 för att ge sin syn på saken, men redan efter ungefär 100 ord hade det första ”vådaskottet med full kraft träffat den ”Andersjonsska” foten…

 

Det stämmer att Staten delar ut 1.7 miljarder till idrottsrörelsen. Det är naturligtvis fantastiskt bra, men hur många gånger än Stall Hatten läser om våra 21 ord från det förra blogginlägget kan vi inte på något ställe finna att vi påstått motsatsen?!

 

Å andra sidan…

 

…BESKATTAR samma Statsmakt via spelbolaget ATG trav och galoppsporten med i princip samma belopp.

 

Att jämföra humanidrottens bidragspolitik till svenska barn, ungdomar och elitidrottsmän, med trav och galoppsportens fördelningslinje ter sig om inte direkt infantil så i vart fall ganska korkad.

 

Snacka om att blanda äpplen med päron.

 

Det är precis den här populistiska retoriken som INGEN är betjänt av när vi nu har de här uppenbara strukturella problemen inom vår kära galoppsport. Och framför allt är det inte lämpligt att en person som aspirerar på en styrelseplats i SG försöker ta så pass enkla poäng! (Nu är han enligt Stall Hattens källor visserligen bara en hundraoddsare, men ändå…)

 

Nu tar vi det här en gång för alla, lugnt och metodiskt.

 

Det är ingen mänsklig rättighet att föda upp eller träna galopphästar. Är vi alla överens om det?

 

Det så kallade ”Svenskprogrammet” sjösattes 1994. Detta som en konsekvens av att det bara föddes strax över 500 föl per år. Tanken med att reservera 20 procent av prismedlen till detta ändamål var för att på ett par års sikt nå 700 födda fullblod inom landets gränser. Att man dessutom har delat ut sju åtta procent mer än vad EU-direktivet medger allt sedan dess kan vi lägga åt sidan för tillfället, men det är en icke desto mindre allvarlig förseelse.

 

20 år och 300 miljoner kronor senare föds det nu färre än 200 individer per år. Ni som tycker att projektet ”Svenskprogrammet” varit lyckosamt räcker upp en hand…

Det är helt uppenbart att MARKNADEN inte gillar SG:s fördelning av prismedlen samt gett tummen ned till den sportsliga strategi som ledningen lagt ut för de svenskfödda individerna.

 

Stall Hatten blir direkt olycklig när vi ser hur kullarna minskar. Det är självklart att vi ska ha en stark inhemsk avel, sporten skulle vara långt fattigare utan en sådan. Lika självklart är att de 20 procent av prismedlen som är avsatta till de svenskfödda naturligtvis ska bibehållas. Det är fördelningen av pengarna som måste ändras. I alla fall tills marknaden säger något annat.

 

2013 delades det ut 75 miljoner i prispengar totalt. Det betyder 15 miljoner, EXKLUSIVE Breeders, SM och ett par ”traditionellt viktiga” löpningar, till våra inhemskt producerade individer. Det är mycket pengar det…

 

2014 är redan kört, 2015 likaså, men varför inte presentera en monumental kursändring till säsongen 2017? Bort med bonus, men behåll uppfödarpremierna – sänk dock till fem procent.

 

För de svenskfödda tvååringarna:

 

Under perioden juni-juli skrivs åtta lopp ut med 100.000 kronor till vinnaren.

 

Kostnad: 1.680.000 kronor

 

Under perioden augusti-september skrivs tio lopp ut med 150.000 kronor till vinnaren.

 

Kostnad: 3.150.000 kronor

 

Oktober, finallopp. Ett för ston, ett för hingstar, 375.000 till vinnarna.

 

Kostnad: 1.575.000 kronor.  

 

För de svenskfödda treåringarna:

 

Vintergaloppen: Tolv lopp med 75.000 kronor till vinnaren.

 

Kostnad: 1.890.000 kronor

 

April-september. Tolv lopp med 150.000 kronor till vinnaren.

 

Kostnad: 3.780.000 kronor

 

Oktober, finallopp. Ett för ston, ett för hingstar. 375.000 till vinnarna

 

Kostnad: 1.575.000 kronor.

 

Det här blir 13.650.000 kronor. Övriga 1.350.000 kronor delar vi ut som bonus. 300.000 kronor till bästa tvååriga svenskfödda sto, 150.000 till det näst bästa. Samma belopp till treåringarna. 150.000 respektive 75.000 kronor till samma hästars uppfödare.

 

Stängda lopp för svenskfödda fyraåringar?

 

Nej tack.

 

Och vem är då vinnare om man gör den här omfördelningen?

 

Jo det ska Stall Hatten berätta.

 

ÄGARNA, TRÄNARNA, UPPFÖDARNA, JOCKEYS HÄSTSKÖTARNA, SPORTEN I STORT.

 

Vi går vidare…

 

Sofia Henriksson, Jonna Sundling, Elina Rönnlund, Hedda Bångman, Moa Molander Kristansen, Maja Dahlqvist, Isabelle Persson, och Anna Dyvik.

 

Har någon av er läsare hört namnen förr?

 

Stall Hatten erkänner, det hade inte vi heller gjort innan vi surfade in på Svenska skidsportförbundets hemsida. De här åtta unga damerna är samtliga stolta medlemmar av juniorlandslaget i längdåkning.

 

Är det någon tror att längdskidåkningen bäst marknadsförs med dessa grymma tjejer i frontlinjen, i stället för att trycka in alla marknadskulor på Charlotte Kalla och övriga OS-vinnande stafettflickor? I så fall kan Stall Hatten med säkerhet berätta att ni har fel.

 

Ni har lika fel om ni tror att Sofia Henriksson, Jonna Sundling, Elina Rönnlund, Hedda Bångman, Moa Molander Kristansen, Maja Dahlqvist, Isabelle Persson, och Anna Dyvik missgynnas av seniorlandslagets stafettguld i Sotji.

 

Och om ni tror att de stora grupperna av skidåkande tjejer strax under eliten kommer att motiveras MINDRE av Charlotte Kallas OS-insats kan ni sluta läsa nu…

 

Exempel nummer två.

 

Vet ni vilken produkt som var årets julklapp i Norge? Det vet Stall Hatten. ”Vissla i pipan” om ni tror att Magnus Carlsens världsmästartitel i schack bidrog till att det såldes mer svartvitrutiga brädspel i Osloräjongen denna jul än i övriga Europas huvudstäder tillsammans… Stall Hatten ”misstänker” att detta är något positivt för norsk schacksport på sikt. Vad tror ni?

 

Exempel nummer tre.

 

Frankel, Sea The Stars, Kauto Star, Cigar, Deep Impact, Black Caviar, Silent Witness, våra egna Songline, Peas And Carrots, Tertio Bloom, Itsabrahma, Jimmy Mack, Dano Mast Appel Au Maitre och Valley Chapel. De där hästarna har betytt så otroligt mycket för intresset för sporten. De är faktiskt helt ovärderliga. Det är just de ovan nämnda topphästarna som ser till att bredden där under fortfarande kan tävla om rimliga prispengar.

 

 

ALLA grupper, oavsett om det gäller humanidrott eller hästsport, gynnas om eliten tillåts må bra!!!

 

Och VARFÖR ska det vara så in i helvete FULT att vara bra?

 

 

Snälla tro oss…

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=e34o_eSene8

 

 

Höres.


Kommentarer
Postat av: Nordgubben

Bra tankar, om än kanske skrivet i "affekt" mätt ur hattens värdemätare...;) (observera tecknet på slutet, det betyder att man kan läsa detta med ironi och glimten i ögat. Inte många kan det på denna sida...)

Känner sig hatten kränkt...? Lite...?

Det gör du nog, för inte många inom sporten förstår vad som är bäst. Överallt, än idag, så "vet" alla att vi behöver spara. Det är okej, bara det inte drabbar dem själva. De förstår inte så därför kan de kritisera bra förslag på nätet.

Jag har några förslag:

1) Ta bort transportbidraget. Vi sysslar med tävling. Det har gått så långt att folk inom galoppen idag är beroende av transportbidraget för att kunna driva sin rörelse. Det är fel...!!!

2). Tryck gasen i botten och satsa. Det finns bara en väg ur en kris och det är investera och bredda. Nu är det läge eftersom det kommer in pengar om några år.
Tävla i Göteborg, Tävla på Jägerso, Gärdet, Täby, Strömsholm osv. Gör detta i samband med att anställa fler kreativa människor inom organisationen som bidrar till sin egen lön. Vi skall ha in 15-17 miljoner om året. Det är 1,5 mille i månaden. Slopar vi bidraget har behöver vi bara dra in hälften. Den marknadsavdelning som inte drar in 15 miljoner (extra) om året med dessa förutsättningar skall nog byta jobb...

3). Köp in egna ston för avel. 5-10st. Ha en auktion varje år på dessa föl. NHS kan säkert stå för uppehälle av dessa...

Finns fler idéer bara ni frågar.

2014-02-20 @ 09:10:02
Postat av: Anders Jonsson

Men, vad nu, Hatten…?

Först CV:ar jag lite: Jag jobbar med att skapa förutsättningar för framtida elitidrottares utveckling. Ingen behöver tvivla på min inställning till elitens vara eller inte vara, eller dess värde för helheten.

Förlåt, men 21 ord för att förklara en sund syn på marknadsekonomi? Är det med oneliners vi räddar galoppsporten?

Jag berörde inte marknadsekonomin i mitt 3000 tecken (inte ord) långa inlägg, utan snarare några villkor ”all sport” verkar under. Jag trodde på ett givande resonemang eftersom du kan galopp och jag kan en del annan sport. I andra inlägget stod det tydligt att jag hoppades nå ökad kunskap, inte att jag var ute efter att kritisera någon eller att jag vill ta bort eliten från galoppen.

Inte så inspirerande då, när ens utsträckta hand huggs av. För nu har jag ju fått veta mer, men känner mig ändå inte direkt själaglad. Kanske är jag ensam om att tycka att du i stort sett hemfaller åt härskartekniken ”förminskning”? Jag tycker i alla fall inte att ditt agerande främjar samverkan och dialog.

Som yrkesskribent är det enkelt för dig att få läsare förstå ditt förakt för inte bara min redogörelse utan också för min dåliga insikt och mitt bristande förstånd. Du kan verkligen skriva bra, där är jag chanslös. Du har nog t.o.m. fått många tro att vi har olika åsikter om svenskprogrammets fiasko. Synd, för vi ser likadant på mycket.

Trots min dåliga fattningsförmåga klarade jag i alla fall av att använda ”populistisk retorik”. Inför vilken populas eller med vilket syfte har jag varit populist? För att jag ”aspirerar” på en plats i SG:s styrelse? Kontrollera din källa; ingen har bett mig ställa upp i valet till SG:s styrelse och jag har inte bett om att bli nominerad. Jag har meddelat valberedningen att jag står till förfogande för omval till Galoppöverdomstolen.

Om jag skulle behöva ta ställning till en nominering, vilken först kräver att smickrande många medlemmar vill se mig i en styrelse, kommer jag rådfråga några kompisar och därefter bestämma mig för var jag tror mitt engagemang i galoppsporten gör mest nytta. Ingenstans, verkar det som på dig och du kan förstås ha rätt, men oddset 100-1 går inte att hålla sig borta från. Jag ställer in en påse Lindt chokladkulor i ett stall där jag äger pyttefnytteandelar i två hästar. Du hittar den säkert. Tänk om jag har 101 påsar efter SG:s årsmöte!

Även om din passage om populistisk retorik gör mig mer häpen än deppig kan du sova lugnt i förvissningen om att den verbala dekapiteringen får önskad effekt. Tråkigt eftersom jag gillar bloggen, att emellanåt skriva själv och att se vad andra skriver. Mest kommer jag sakna att vinna tävlingar; jag retar mig ännu på att jag missade ett av de tio namnen i hästnamntävlingen, men är man korkad så är man…

Ja, det här blev också långt, och jag kan å ena sidan förstå att 500 ord var för mycket senast, men du har inte för egen del såhär i efterhand snuddat vid tanken på att även för smartare människor än jag, så är å andra sidan 21 ord för lite om man vill ha något sagt?


Hej då,

Anders

2014-02-20 @ 15:38:52
Postat av: Stefan Larsson

Jag tror att jag förstår hur Hatten tänker; bättre att tävla om pengar än bidrag.

Jag anser dock att uppfödarna INTE får bidrag utan tävlar med sina uppfödningar om dessa pengar redan som det är idag.

Det är inte troligt att priserna på årings auktionerna stiger nämnvärt med dessa nya löpningar för svensk födda hästar. Varför tror jag det? Jo för att det fortsatt kommer att finnas långt färre köpare än utbjudna hästar.

Att omfördela uppfödarpengarna till hästägarna skulle innebära slutet för de större stuterierna, kvar blir då bara familjeuppfödning för eget bruk.

Nja, detta tror jag inte blir så bra.

Vänliga hälsningar
Stefan Skäcklinge

2014-02-20 @ 16:56:17
Postat av: Tagge

Får väl be om ursäkt för ett kommande långt inlägg i debatten:

Det är riktigt att SG hade en annan tolkning av EU-direktivet avseende vad som skulle inräknas än jordbruksverket. Detta ändrades 2011. Tittar man på vissa andra EU-länders siffror är det uppenbart att andra länders myndigheter tolkar samma EU-direktiv på annat vis.

……………………………………………………..

Den i debatten så ofta besudlade ”Protektionismen ” visar sig vara betydligt mer utbredd och inte alls så ”Svenskunik” som vad vissa debattörer vill göra gällande.

De offentliga siffrorna från 2012 som inrapporterats från världen olika galoppländer finns nu att tillgå hos ”International federation of horseracing authorities.
…………………………………………………..

Räknar man samman Breeders Premium (Uppfödarbidrag) + Owners Premiums (ex. Svenskbonus) + ”tillskott” i stängda löpningar + andra specifika bidrag i syfte att värna om den inhemska ”sporten” så framträder en helt annan bild.

Procentuell andel bidrag enligt ovan i förhållande till prispengar 2012
(Källangivelse: IFHA`s officiella siffror)

Mexico 46%
Tunisien 44%
Frankrike 38,3% (Dom har uppenbart en annan tolkning av EU-direktivet)
Japan 38,3% (Här finns dock en stor del ”ospec. ” Bidrag)
Marocko 36,3%
Polen 35,6%
Indien 32,3%
Tyskland 24%
Grekland 19,7%
USA 19,6% (Främst delstatsnivå)
Sverige 19,5%
Cypern 14,8%
Tjeckien 14,2%
Slovakien 13%
Italien 12,7%
Malaysia 11,3%
Brasilien 10%
Singapore 9,7% (Precis som Japan finns här en stor del ”ospec.” Bidrag)
Ungern 9,6%
Norge 8,3%
Sydafrika 7,2%
Danmark 7,2%
Canada 7%
Australien 6%
Uruguay 2,9%
Schweitz 2,2%
Venezuela 1,4%
Sydkorea 1,4%
Belgien 1%
Holland 1%
Irland 0,1%
Argentina 0,01%
Följande länder har antingen 0% eller så har de inte inrapporterat sina siffror:
Storbritanien,Hong Kong, Nya Zeeland, Macao, Oman, Peru, Panama, Qatar, Saudi Arabien, Mauritsius, Förenade arabemiratet och Spanien.

…………………………………………

Senaste månaderna har vi i de sociala medierna kunnat läsa debattinlägg som vill göra gällande att avskaffande av såväl Svenskbonus och/eller uppfödarpremier skulle vara den bästa medicinen för en blomstrande utveckling av Svensk Galoppsport.

Tittar man på listan ovan har åtminstone undertecknad svårt att se något entydigt direkt samband eller genomgående ”Röd tråd” med att avsaknaden på inhemskt skyddade premier har direkt betydelse för att det aktuella landets galopp skulle:
• Må så mycket bättre.
• Utvecklas såväl kvalitativt som kvantitativt så mycket bättre.

Tror personligen att orsakens till den Svenska galoppens ibland vacklande ”hälstillstånd” finns att söka i andra orsaker.

Slutligen vill jag med ovanstående lista EN GÅNG FÖR ALLA punktera myten om att Sverige skulle vara ”Protektionismens förlovade land”.

De som påstår detta är helt enkelt bara dåligt pålästa.

/Tagge

2014-02-22 @ 09:18:47
Postat av: Tagge

Ser att ett av det snabbast växande galopplandet Turkiet föll bort från listan.

Deras siffra i ovanstående tabell: 18,5%.

/Tagge

2014-02-22 @ 09:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0