Vinnare och förlorare, galoppsport vs ponnytrav!

 

Ännu en julhelg läggs till handlingarna och liksom de 30 senaste årgångarna gick Stall Hatten inte precis ”plus” om man säger så…

 

Det är dock något vi kan leva med, storsinta som vi är.

 

Vinnaren i julrimstävlingen blev signaturen Ray Krebbs som således kan se fram emot ett glas iskall ”murre” och en pepparkaka på Täby galopps nästkommande tävlingsdag. Stall Hatten sitter som vanligt och ”häckar” i direkt närhet till ”Brunos Bar” inne på Clockers Corner. Välkommen att komma dit och ”claima” priset vår käre ”Ray Krebbs”.

 

Vidare.

 

Nedan redovisar Stall Hatten innehållet i de första julklapparna, vilka vi kom över sedan ”Jultomten” varit på en ”cykeltur modell värre” dagarna inför vår allra käraste högtid.

 

Stefan ”Uppis” Uppström hade nog hoppats på en ”julbonus” från SG:s verkställande tjänstemän, men fick i stället nöja sig med besked om ny och ren ockerhyra på sin lokal. En lokal från vilken galoppens ”hovfotograf” servat hästägarna under nästan fyrtio år. Stort…!

 

Carl Strand, språkrör för ”Göteborgsmaffian”, och Håkan Fredlund, styrelsemedlem i SG, må vara hur smarta och kloka människor som helst i grund och botten. Men! Julklappen de båda fick dela på i form av en ”retorik-kurs” har sällan eller aldrig känts mer välbehövlig.

 

Vi återkommer i ärendet.

 

Stall Hatten har tidigare skrivit om det galna beslutet SG:s operativa tog då man betackade sig för deltagande på den stora ”Årets Hästfesten”.

 

Man tror inte det är sant faktiskt.

 

Den här gången hade galoppsporten en smått unik chans att profilera sig för den ”bredare massan” samt för 300 köpstarka travhästägare. För att inte tala om de cirka 100 journalister som smörjer kråset och utbyter erfarenheter med otaliga beslutsfattare inom hästsporten under just nämnda tillställning…

 

Vi hade en given vinnare i form av Lennart Reuterskiöld Jrs Hurricane Red, en treårig häst med internationell potential.

 

Denne Hurricane Red bär Stall Zadas klassiska rödblåa dress. Sveriges äldsta hästägarfärger!

 

Bakom pseudonymen Stall Zada döljer sig Charles och Marianne Andrén. Ett äldre par som väntat 69 år på att vinna Derbyt en andra gång. 1944 var segervapnet Skirner. En story som är för bra för att låta bli att berätta och två människor som är omöjliga att inte tycka om.

 

Svensk Galoppsport har genomfört eventet Nationaldagsgaloppen med lyckat resultat (i alla fall på kort sikt).

 

Vi projekterar flytten från Täby till Önsta.

 

Vi är en inte bara en jämställd sport med enormt stor del kvinnor i ”frontlinjen”. Galoppsporten är dessutom ett föredöme i den ack så viktiga integrationsfrågan.

 

Men det är klart.

 

Det är väl bättre att det här får bli en väl förborgad hemlighet inom vår egen lilla familj. Vi är ju lite för ”fina” för att beblanda oss med travsporten, eller hur?

 

I stället för att hedra Hurricane Red, Junior med personal, Elione Chaves och inte minst Stall Zada, kommer därför festarrangören att prisa landets bästa PONNYTRAVARE och PONNYKUSK på ”Årets Häst-galan.

 

Gonatt!


Kommentarer
Postat av: Björn Svensson

Egentligen är det arrangören som skall ställas ansvarig. Detta är inget som skall kunna tackas nej till. Utmärkelserna skall delas ut, PUNKT SLUT...!!!
Som galoppsportens tjuriga klan ( allt GBG folk, alla negativa mot sin egen ledning mm) beter sig kan ingen vänta sig något annat. Se till att bidra med en positiv attityd så kanske Ni blir välkomna framöver.
Dessutom så är ponnytravet en enormt viktig del att utveckla. Det är nämligen framtiden. En ponnykusk har ungefär 10 unika följeslagare. Dessa följeslagare innebär spelare, spelare behöver vi mer än någonsin. DÄRFÖR är ponnytravet nästan viktigare än årets galopphäst.

Den negativa attityd galoppfolket besitter har spridit sig långt ut i landet. Detta gör att folk vänder Er ryggen och respekten för sporten minskar. Er ledning har mycket att rensa ut och gör ett fantastiskt arbete. Denna bedömning har gjorts av näringstoppar och andra företagare samt från politiker. Värt att tänka på för Er.

/Björn

2013-12-31 @ 16:02:38
Postat av: Lars Gradin

Vad består "retorikkursen" som Håkan Fredlund och Carl Strand "fått i julklapp" och varför har den utdelats? Är det "god retorik" att tala i gåtor för de som inte är insatta i alla detaljer? En annan sak, att nedläggningen av Göteborg inte blev av är inte enbart den "tjuriga Göteborgsklanens" förtjänst. Ett enat fullmäktige fick SGs styrelse att jobba fram ett ett reviderat sparförslag. Detsamma gällde förresten det likaledes tillbakadragna nedläggningsbeslutet av Strömsholm. (för ingen tror väl fortfarande på att anläggningarna ifråga skulle "läggas i malpåse" och detta "enbart ett par år"?) /Lars Gradin, förtroendevald medlem i både GG-maffian såväl som SG-maffian. (Ska bli intressant att höra edlemmarna ifråga som valt in landets förtroendevalda

2013-12-31 @ 21:22:36
Postat av: Lars Gradin

Sista parentesen ska vara: (Ska bli intressant att höra medlemmarna ifråga som valt in landets galoppförtroendevalda vad de tycker när de får höra att det sägs att det är "maffiamedlemmar" de valt in) /lars

2013-12-31 @ 21:26:09
Postat av: Stall Kepsen

Gott Nytt År Stall Hatten! :-)

2013-12-31 @ 22:42:01
Postat av: Anonym

Replik Björn Svensson: Du skriver att "vår" ledning gör ett fantastiskt arbete. Då det är samma ledning nu som för 4-5 år sedan är ditt påstående svårt att ta på allvar.

Att majoriteten av de aktiva kritiserat hanteringen av VD/operativ ledning - Jägersro - Önsta - Göteborg samt skötsel av vår gemensamma ekonomi tycker inte jag är dåligt. När jag ser resultatet av denna kritik mot ledningen i SG gläds jag och ser nu ljusare på sportens framtid.

Vi har idag det bästa fullmäktige som sporten någonsin haft. Ett fullmäktige som tar sitt uppdrag på allvar och lägger ned mycket tid och energi på att rädda det som räddas kan.

Gott Nytt År tillönskas alla galopp aktiva!

Stefan Larsson,Skäcklinge

2014-01-01 @ 11:29:36
Postat av: Björn Svensson

Replik Stefan:

Det är inte ens i närheten att ha samma personer som för 4-5 år sedan. Du säger emot dig själv. Har fullmäktige samma människor som för 5 år sedan, samt att hur många VD:ar har suttit sedan 5 år tillbaka...?

Du ser ljust på framtiden, men du vill ändå kritisera och byta ut alla i ledningen. Har de då lyckats eller misslyckats enligt dig...?

/Björn

2014-01-01 @ 12:11:29
Postat av: Stefan Larsson

Björn: Jag skall försöka förtydliga vad jag menade med mitt inlägg. Jag tycker att kritiken mot SGs styrelse och främst då HHs sätt att agera har gett positiva effekter.

Kritiken har som jag ser det banat väg för ett nytänkande kring fullmäktige ledamöternas roll, som jag tycker är enbart av godo. Om alla varit tysta hade med största säkerhet kontrollen över ekonomin varit sämre än den är idag och underskottet större samt Göteborg galoppen nedlagd.

Att SG valt att byta VD så många gånger de senaste åren är en sak jag och många med mig kritiserat inte applåderat.

Jag har aldrig skrivit eller sagt att alla i SGs ledning bör bytas ut. Däremot står jag för min uppfattning att HH skadat sporten allvarligt och fått många med mig att tappa en stor del av den glädje och engagemang vi hade tidigare för våra hästar och sporten.

Tycker man om hästar och kapplöpning lika mycket som jag gör - både galopp och trav med egen uppfödning och hästar i mer än 30 år då är det inget alternativ att inte försöka få sporten att finnas kvar för alla.

Jag tycker att det nya fullmäktige lyckats vända ledningen för sporten till det bättre och hoppas att detta nya förhållningssätt till de aktiva får fortsätta.

/Stefan









2014-01-01 @ 13:12:32
Postat av: Björn S

Replik:

Vad gäller ekonomi så gör ledningen ett betydligt bättre jobb nu än tidigare år. Det är bara att kontrollera resultaten för bolaget.

När det gäller VD så applåderar jag byten. Kan inte VD följa sportens agenda skall denna inte vara kvar. En VD som vill jobba på LÅNG sikt för sportens skull är inte lätt att hitta. Varför tror du det finns klausuler för ett uppbrott. Givetvis för att skydda galoppsportens vägnar.

Jag känner inte Hans Hansson, ej heller vad han gjort illa, men utifrån sett skall människan ha beröm för att HAN står upp för sporten. Trots svidande kritik och fruktansvärda påhopp så kämpar han för sporten, dvs Er.
Jag kan hålla med om att bredden bör utökas, men de förändringar som görs nu kommer påverka sporten positivt i framtiden. Många på nätet bör skämmas för sina uttalanden och påhopp. Galoppsportens aktiva borde egentligen ta till sig att det bästa vore om det blev ett bolag i Sverige. Trav tillsammans ned galopp och nationella stiftelsen.
Galoppens aktiva har ALLT att lära sig från travet. Deras nytänkande om divisionsystem hade gynnat Er.

Egentligen skulle vi alla samlats och ventilera våra idéer. Viktigt är bara att göra det med empati och realism. I skrift kan allting tolkas på olika vis och lätt misstolkas. Vad säger Ni...?

/Björn

2014-01-02 @ 13:33:05
Postat av: Anna

" Jag känner inte Hansson, ej heller vad han gjort illa."

Men du gör ett gott jobb med att försvara hans illdåd! Ibland är det bättre att börja med att granska och söka fakta innan man börjar debattera!

God Fortsättning! Vi alla inom galoppen hoppas att 2014 blir ett bättre år än 2013. De flesta hoppas också att; Styrelse, VD, Sportchef etc blir utbytta och att lönesättningen blir i realitet med produktionen. Och framförallt hoppas vi att Göteborg galopp fortlever. Den enda galoppbana i Sverige som lyckas inbringa över 1 miljon (tror jag. Någon får rätta mig om jag har fel) i inkomster från annan verksamhet. De kontrakten är nu uppsagda av styrelse och VD.

Att du utan inblick och fakta inte har samma syn lägger jag mindre vikt vid.

Däremot är samtal aldrig fel. Kanske något som du kan anordna?

2014-01-02 @ 14:23:20
Postat av: Björn

Anna:
Du har rätt i att jag försvarar Hans Hansson men med den meningen menas även styrelse ledning osv. De har en långsiktig plan och följer den trots all kritik. Det är en bra egenskap hos ledare. Jag är inte inom sporten (men har bekanta i den) och har förstått att det finns meningsskiljaktigheter.
Förklara gärna för mig vad Hans Hansson har gjort för illa för sporten. Du verkar insatt och kanske kan ge en förklaring.
Det verkar ologiskt att en man skulle ha en agenda om att förstöra en hel näring. De styrande har väl åtminstone riktlinjer som är skapade långt innan saneringen började...?

Beskriv gärna hur du tror att galoppvärlden ser ut utifrån sett. Ni har inga resultat att jämföra med internationellt ändå har Ni bäst betalt i Europa i form av prispengar. Det är bland annat detta Hans Hansson försöker behålla åt Er. Du skriver att Göteborg inbringar 1 miljon. Är det netto...? Tror du att ledningen säger upp kontrakt som inbringar ett positivt flöde...? Visa upp vilka kostnader som finns med i denna inbringande miljon och du får nog då rannsaka ditt tänk och acceptera att folk inledningen räknar på allt de kan för att just DIN vardag skall fungera.

Min övertygelse är att Ni bör sluta upp bakom och bli enade. Först då får Ni repekten av näringslivet, staten och övriga i Sverige.

/Björn

2014-01-02 @ 16:04:46
Postat av: AJ

Anna: om du tror att "de flesta" vill byta VD ska du nog ta och söka lite fakta själv innan du rättar Björn S, vars inlägg för övrigt är bland de viktigaste som gjorts på den här bloggen. Det är bara att tugga i sig de saker han skriver om hur galoppen upplevs av människor som inte ingår i galoppfamiljen, en situation som uppstått lika mycket av ledningens helkassa kommunikation som av enskilda individers ofta anonyma skitkastande. Fortsätter det, alltså det rena skitsnacket, tror jag galoppfolket rätt omgående får börja fundera på vilka som vill arbeta med eller vara förtroendevalda inom sporten.

2014-01-02 @ 21:37:31
Postat av: Nordgubben

Bara att instämma i AJ's kommentar och Björns mycket klara resonemang.
Vi behöver sådana människor i sporten....!!

2014-01-02 @ 22:58:38
Postat av: Anna

Kan inte utläsa att jag kommenterat något annat än att Hansson inte är en hyvens kille. Och jag hävdar att de flesta vill byta ut ledningen och skära ner löner!

Jag vet hur galoppen upplevs hos dem utanför, men kan inte utläsa att jag kommenterat det på något sätt. Mina farhågor är också att vi inte har mycket sport kvar snart, men det får bl.a. Hansson ta på sig. Jag är också mycket medveten om de inre stridigheter som sporten har.

Men som sagt har jag bara kommenterat Hanssons illdåd. Vilket du tydligen inte håller med om, men det måste man inte.

Själv skulle jag inte kommenterat anonymt om jag skyr anonyma uttalande.

2014-01-02 @ 23:25:11
Postat av: Anna

Björn: menar du att en bra egenskap hos en ledare också är att gå helt bananas och skrika samt skälla ut fullmäktiges företrädare då dessa inte var eniga med Hansson? Hansson skulle dragit i handbromsen och ordnat upp ekonomin inom SG för länge sedan, men istället har man dragit på sig större minus för varje år som gått.

Frankrike har för övrigt bäst prispengar i Europa!

Jag har inte för avsikt att skriva en utdragen historia om Hansson. Det finns säkert någon i din omgivning som kan ge bra svar under ett personligt möte. Eller ta en tripp till någon av galoppbanorna och sök efter samtal.

Jag är mycket medveten om hur man ser på galoppen runt om i trav Sverige. Och min vardag har inget med SG att göra. Min har framtidsutsikter medan SG är ett sjunkande skepp.



2014-01-03 @ 00:09:14
Postat av: Björn S

Allting är definierbart och kan vändas på olika vis. Klart är dock att Frankrike har INTE bäst betalt. Faktum är att Frankrike är det land som tappat mest senaste åren, samt har större problem med minskade intäkter än vad vi har. Detta beroende på politik.

Om du kämpar för en filosofi, en sport och gör detta dygnet runt, men enbart får negativ kritik samt fruktansvärda påhopp, tror du inte att denna människa någon gång skulle kunna göra ett misstag och gå över gränsen...? Jag antar att det kom en ursäkt ifrån hans sida...? OM den accepterades av fullmäktiges ledamöter betyder väl det att den incidenten är utredd och klar...? Är det inte extremt lågt av dig då att fortsätta döma Hans Hansson för något som alla inom fullmäktige accepterat och lämnat bakom sig..?

Det är precis detta beteende som Ni inom galoppen måste ta till Er och faktiskt sluta med. Följa denna "debatt" är otrolig speciellt. Ni kräver insyn, öppenhet, krav på att veta detaljer om försäljningar mm som egentligen ingen har med att göra. Tala om för mig vilket annat företag som sköts på det viset...? Det är nästan löjligt att begära sådan information. En del är säkert dessutom under sekretess, då inte från SG's sida, utan från andra inblandade. Vilken rättighet har Ni att kräva öppenhet på det...?
Det bästa är återigen att ena Er med ledningen och visa empati för det arbete som görs. Det sitter inga duvungar i styrelsen och Er nuvarande VD är nog ganska bra. Organisationen skulle behöva förstärkas men det är svårt i besparingstider. Det gäller för Er att acceptera nedskärningar som faktiskt berör alla och inse varför detta paket görs.

Det är antagligen för Er skull och för sportens nya grund inför framtiden.

/Björn

2014-01-03 @ 00:43:06
Postat av: Anna

Du har fel om Frankrike. De ändrade sin spelpolitik och Pmu har nu fler spel utöver spelet på hästar. Och överskottet på de spelen går tillbaka till hästarna. Finns inget land i Europa som har 80 000:- i nolleloppen. Frankrike har de högsta prispengarna inom både trav och galopp.

Jag dömer inte Hansson efter vad han gjort. Det var du som skrev att han var en bra ledare. Jag bara motbevisar, men vi har tydligen olika syn på lämpligt uppträdande.

När det gäller transparens så är det SGs ledord. SG ägs av tre olika föreningar eller rättare sagt medlemmarna i dessa föreningar. De utser sedan fullmäktige till att representera deras intressen. De utser och avsätter ledningen, de ställer frågor - ledningen svarar.

Hansson arbetar för medlemmarna (ägarna). De har rätt till transparens, de har rätt till fakta, de har rätt att ställa obekväma frågor. Hansson har själv valt att vara ordförande. Om Handson inte står pall finns möjligheten att avgå.

Eftersom du verkar vara veta vem vår VD är får du gärna göra en närmare presentation!

Vad skulle organisationen behöva förstärkas med?




2014-01-03 @ 01:43:40
Postat av: AJ

Ursäkta om jag lät min första kommentar till Anna om VD-byte gå ihop med vad jag skrev i övrigt. Det borde kanske ha varit ett litet mellanrum mellan den och det andra, även om just den typen av "alla tycker" är det jag är emot och i tanken sitter ihop med resten.

Jag vill förtydliga mig med att jag inte hyllar SG-ledningen på något sätt, men den ska bedömas på vilket egentligt manöverutrymme som finns och inte enkom på hur den löser en omöjlig slalom mellan särintressen eller på hur de väljer bemöta uppenbara personliga vendettor. Ledningen och enskilda personer i den har en bra bit kvar innan den förtjänar hyllningar på en del områden, inte minst kommunikationsmässigt, men det gör i sanning även fullmäktige och sällskapen, för att inte tala om enskilda medlemmar i sällskapen.

Det oroar mig lite att en del människor tenderar ge sken av att galoppens problem löses som genom ett trollslag om man byter ut VD eller sportchef, eller ger ideella större operativt och dagligt inflytande samtidigt som man minskar den professionella arbetsstyrkan. Vem ska utföra alla saker som olika medlemmar föreslår, om alla som varje vecka arbetar heltid - eller mer - försvinner? Ideellt arbetande medlemmar, säger någon? Många organisationer startar så, nästan ingen fortsätter utvecklas utan proffs. Det är som att Kamprad skulle fortsätta tejpa ihop egna paket i garaget. Man försöker behålla en kultur men ger entusiasmen styrka med hjälp av anställda som utför det mesta, då blir man bra på det man gör.

Och till sist. Det verkar som fullmäktige visade god sammanhållning i höstas, med signalerna att galopp ska bedrivas på alla banor, med hjälp av ungefär samma besparingsprocent på alla områden. Det tycker jag var en ok lösning för det här året, men det kommer inte funka ett varv till om mer pengar ska sparas 2015. Det utannonserade strategimötet, vars deltagare ännu inte är presenterade, blir intressant.

Gott nytt galoppår, alla!




2014-01-03 @ 09:42:29
Postat av: Björn S

Replik:
Anna: Du har fel om Frankrike. Smart av dig att visa exempel på nollelöp med 80 000kr i första. Det är lätt för slla att tro att allting stegrar därefter. Så är det givetvis inte.
Vi skulle kunna göra en jämförelse i Sverige och säga att travet har nollelöp med 60-75000kr, för det har vi. Är alla löp så och blir det bättre...? Svaret är NEJ.

Du antyder att jag anser Hans Hansson vara en bra ledare med ett perfekt uppträdande. Läs ordentligt så ser du att jag menade även ledning, fullmäktige mm. Jag försvarar hans ideologi och inspiration att fortsätta trots alla negativa påhopp. Det är en väsentlig skillnad...!!

Du skriver ordet transparens. Jag är övertygad om att ni får den info som behövs delas ut. Återigen så finns ingen skyldighet att redovisa allt. Det har med lagar och regler att göra. Du skriver även att Hans Hansson skulle dragit handbromsen för länge sedan. Hur menar du nu..? Svensk Galopps ekonomi har stadigt förbättrats senaste 3 åren. Ledningen har nog en plan de följer och gör så det blir bra.
Det Ni inte förstår är att galoppen kommer blomstra om ett tag ned Er nya bana och samtida försäljning av Täby. Kom ihåg att tacka Er ledning om några år.

Organisationen kan alltid förstärkas. Bästa vore om alla anställda gick ner i lön och lade deras minskning på någon ny. Då har inte kostnaden ökat men staben förstärkts. Jag tror de skall satsa mer på någon som kan jobba mot marknaden. Ung pigg och hungrig med nya idéer. En som kan bära sina kostnader och vara kreativ. Det behövs mer än att dra ner på administrationen just nu.


/Björn

2014-01-03 @ 20:52:09
Postat av: Pontus Wickzell

Björn!
90% av kritiken mot Hansson o styrelsen beror på brist på insyn, och information! Något som efterfrågats många ggr, och som lovats skall komma.......

Beslut har fattats av styrelsen på felaktigt beslutsunderlag (fel ihopslagna kostnadsposter). Man har tolkat en 3 år gammal önskelista ifrån GGB som ett minimikrav på vad som krävs för att tävla vidare.

Jag ville egentligen inte lägga mig i... Men Hansson är inte Messias, och beslutar väldigt mkt utan att informera o ha övriga styrelsen med sig. Det har framkommit på medlemsmöten i sällskapen.... Övriga styrelsen är väldigt svag, o Hansson väldigt stark.

Det är väl först 2013 som styrelsen med Hansson i spetsen inte låter SG dra över budgeten...

2014-01-03 @ 23:10:52
Postat av: Stefan Larsson

Björn,

Att galoppen kommer att blomstra inom de närmaste 10 talet år är utifrån dagens situation en ren utopi. Men vi kanske tolkar ordet blomstra på olika sätt?

Med en prognos om mindre än 150 föl födda 2014 får den Svenska uppfödningen tveklöst svårt att blomstra.


Nu är dessutom sannolikheten för att vi kommer att få någonting mer än en ren "landsorts bana" med enkla gäststall och tält för publiken vid premiären på Önsta 2016 liten, tyvärr.


Ett oroväckande scenariot är då att sporten redan några år efter premiären på Önsta består av ett litet A-lag med kanske bara 50 hästägare som fortsätter att köpa bra hästar samt ett litet B-lag med amatörtränade hästar.

Denna volymmässigt betydligt mindre sport kommer att kosta mycket mindre med sina färre lopp och överlag lägre kostnader. Det blir helt klart enklare för ATG att försörja galoppen i denna mindre kostym och majoriteten inom travet skulle helt klart se positivt på en sådan utveckling.

Troligtvis blir det då i framtiden bara en tävlingsbana i Sverige. Att den skulle heta Önsta är inte en självklarhet.

Om försäljningen av Täby i slutändan inbringar 600 miljoner eller en miljard kommer inte att ha så stor betydelse för sportens utveckling. Helt avgörande för denna sak är hur Önsta banan är vid premiären.

Om vi på premiärdagen på Önsta får uppleva en toppanläggning med en tävlingsbana i världsklass så kommer sportens framtid se mycket ljusare ut.


Med en kraftigt bantad sport så kommer förutsättningarna för att galoppen står på fast ekonomisk grund vara betydligt större. Tyvärr bara med en bana och för ett fåtal aktiva.

Det är så här många med mig analyserat de fakta vi har fått ta del av från SG de senaste 4 åren. Om SG ledning tillhör näringslivets toppskikt är minskande hästägande någonting de under en längre tid redan planerat för.


//Stefan Larsson


2014-01-04 @ 11:50:23
Postat av: Björn S

Replik Stefan:
Att utgå ifrån den svenska uppfödningen och att ha den värdemätare för sporten är ingen klok ide. Jag tolkar dig dessutom att "enda chansen att sporten överlever" är om Önsta är en supermodell anläggning redan från start.

Dessa 2 synpunkter är sportens egna negativa framtoning. Titta istället historiskt på liknande scenarion så kommer Ni att se att Ni har fel. Ni lever i ett eget egoistiskt tänkande med noll tolerans mot att lära av andra.
Du skriver även emot dig själv, eller så tolkar jag din text fel. Förklara gärna igen för mig hur ATG gör "fel" som vill dra åt kostymen i något som går minus. Skall jag tolka det som att det är bättre vi drar på oss mer kostnader bara sporten har kvar sin bredd...? Kosta vad det kosta vill...? Gör ATG fel att försöka rätta upp ekonomin tillsammans med SG...?

Om det inbringas 600 milj - 1 miljard om några år, hur skulle det inte gagna sporten...? Dessa pengar går rakt in i organisationen, GIVETVIS gynnar det sporten. Det måste vara en dröm att få lägga upp riktlinjer om man vet att det kommer fyllas på i kassan om några år. Det år dessa förutsättningar som arbetas med och den plan som ledningen har är inte fattad av en man utan det är hela Er fullmäktige samt givetvis finns även staten (ATG) med i bakgrunden och ger sina synpunkter.

Vad är det som säger att det bara finns en bana. Det är något många aktiva pratar om. Som jag förstått det hela så tävlas det på 5 ställen under 2014, precis som 2013.

Dina resonemang är inte godkända och håller tyvärr samma negativa klang som många andra inom denna sport. Jag har i dagarna fått tagit del av en facebooksida som heter galoppsportens vänner. Det är en skrämmande, hänsynslös och alldeles vansinnig låsning där. Värt att tänka på är att dessa röster är de som hörs ute i landet. Att inte någon anmält många av dessa inlägg är för oss inom juristledet är en gåta.

Åter till uppfödningen. Om några år när pengarna trillar in från försäljning av Täby så kommer prispengar att öka. Det ger större möjlighet för alla och ett större utfall för uppfödare. Om ni köper in bra ston (och hingstar) utifrån och betäcker med dessa i Sverige kommer kvalitén att öka. Det är den väg och enbart den väg som finns att gå. Skall Ni föda upp på ston som inte håller måttet blir spiralen negativ. Jag tycker Ni skall titta och lära Er hur fransmännen och amerikanare gjorde med travuppfödningen på 50 talet för att sedermera skapa en milstolpe i utvecklingen av travsporten. Svenskarna tog efter under 80 talet och se var vi är idag. Svensk travsport är världsledande, både inom uppfödning och tävling samt organisatoriskt.

Ert sätt att tänka framställer Er egoistiska och extremt kortsiktigt. Ledningen omorganiserar och planerar för att bygga på lång sikt. Det är imponerande och hedrande mot sporten. Jag begär inte att Ni skall förstå men vill att Ni kommer ihåg denna diskussion om 5 år, 10år samt om 20år. Mitt råd är att Ni alla sluter upp bakom och låter Er bli förda i rätt riktning, vilket är på väg redan idag. Kom ihåg att om 20 år tacka och vara ödmjuka mot de som faktiskt skapade den förutsättning som då råder.

/Björn

2014-01-04 @ 13:16:16
Postat av: Johan F

Det finns en viktig skiljelinje mellan näringslivet och verksamhet bedriven av Svensk Galopp. I näringslivet (företrädesvis aktiebolag) är det en bolagsstämma som väljer en styrelse och denna styrelse har sedan till uppgift att förädla och förvalta verksamheten vilket bl. a görs genom att tillsätta VD och även själva vara delaktiga. Så även i Svensk Galopp där en förningsstämma utser styrelse för att hantera dito. I aktiebolag så är det ägarna som röstar på bolagsstämman. Ägarna har då ofta investerat en summa pengar. Vad det gäller Svensk Galopp så är medlemmarna som röstar på föreningsstämman allt som oftast personer som har hela sin utkomst från näringen. Detta är en stor skillnad jämfört med den som investerat en begränsad summa pengar. Här bör man ha förståelse för att dessa personer kan önska mer insyn i hur den verksamhet som ger dem mat på bordet bedrivs.

För övrigt så tycker jag frågan om deltagandet på Årets Hästgala försvann. Att förringa värdet av denna möjlighet till kontaktskapande är mycket dumt. Det är säkert ett icke obetydligt antal hästaffärer som gjorts upp i sammanhang som dessa. Som kommentar till någon ovan, det var ju SG som tackade nej till att vara med så varför ska man ändra på sig för att åter bli välkommen?

2014-01-04 @ 16:45:22
Postat av: Stefan Larsson

Jag skriver detta med ett leende och med glimten i ögat om nu någon skulle tro något annat.

1) Om Önsta projektet blir en halvmesyr så går säkert luften ur för många hästägare. Att tro något annat vore naivt. SG styrelse måste ro detta projekt i hamn.

2) 600 miljoner eller en miljard - Skillnaden, 400 miljoner tror undertecknad inte kan rädda sporten i det fall Önsta startar upp som en landsortsbana (nuvarande VDs ord, pengarna vi har kvar räcker inte till mer om banan skall stå färdig 2015).

Andra tycker kanske att det inte spelar någon roll hur Önsta startas upp och att dessa miljoner som skall komma i framtiden kan köpa tillbaka förlorade hästägare och dessutom locka hundratals nya ägare till sporten senare om 5-7 år.

3) ATG; här läser en del fel, jag menar att en majoritet av travkollektivet skulle uppfatta en krympande galoppsport som något positivt. Jag påtalade redan 2010 att konfrontationen med travet i Skåne var ett strategiskt misstag. Sedan dess har galoppen inte lyckas stärka sina aktier hos travfolket.

Även med detta förtydligande kommer säkert många att tolka mina rader som "skadliga för sporten". Men förhoppningsvis finns de även de som tolkar raderna på det sätt jag tänkt.

Nähe, nu gick får allt tangentbordet vila.


//stefan larsson


2014-01-04 @ 18:02:04
Postat av: Anna

Björn:
Det var inget smart drag med nollelopp. Det var ett konstaterande! Ovh ja, spiralen går bara uppåt i Frankrike. Du får gärna motbevisa mig, men gör det då med välgrundad fakta och inte påståenden!

Har vi i Swe lägsta div springer inte om 80 000. Så sent som i fredags körde Valla om 15 000. Jag förstår inte ditt resonemang? Utveckla gärna!

När det gäller ideologi; det finns många olika vissa bra andra mindre bra och vissa katastrofala. Bra för att man har en ideologi betyder det inte att det gynnar massan. Vi kan nog enas om att Nordkorea är ett, nu tid, bra bevis på detta. Är säker på att ledarna där har massor med inspiration.

Vad jag vill ha sagt är att bara för att du brinner för något är det inte säkert att ditt sätt är det bästa eller det enda! Och när det gäller Hansson så har han inget förtroende kvar ute bland galoppfolket. Tycker vi lämnar Hansson här och inser att vi har olika uppfattningar om honom.

Och Nej! SG transparens håller inte måttet!

Hur kom du fram till att SGs ekonomi stärkts under de 3 senaste åren? Har du läst redovisningen? SGs ekonomi är katastrof och har varit så i många herrans år. Täby har varit ett Såll!

Jag håller med dig om uppfödningen, men det finns även seriösa aktörer med bra ston som inte kommer att kunna hålla på!

Vi inom juristkretsarna skulle gärna vilja veta vilka inlägg du syftar till?

Jag begär inte att du skall förstå - ytterst nedlåtande! De är just sådana kommentarer som alla makthungriga personer använt sig av för att förnedra och förringa och smutskasta motståndet - en från juristkretsar borde Veta bättre! En ursäkt vore på sin plats!

Det är ingen som vet vilket belopp som kommer från försäljningen av Täby. Om du läser vad VD skriver så kan det inte uteslutas att man kan bli tvungen att ge upp sin inmutning för att få loss medelstilldelning Önsta, och detta då med förlust.

Vad Önsta blir vet ingen och mängden pengar, som kommer till SG från försäljningen vet ingen heller. Att dryfta om miljarder hit och känns torftigt när ingen vet tidpunkt eller mängden på kassaflödet!

Vilka 5 banor rids det på 2014? Jag får det till 3 och en slinga som det rids på 1 gång? Fast det är inte sanningen heller! Göteborg känns osäkert och Jägersro frågan är inte löst, inte officiellt i alla fall, men du kanske har annan info?

VD resumén ser jag med spänning fram emot.

2014-01-04 @ 21:48:36
Postat av: Anna

För övrigt så var det inte SG som tackade nej till galan, inte ägarna i alla fall. Det var ledningen.

Kan det ha att göra med div omkostnader så som att betala för resor till de inbjudna? Om själva galan är gratis så måste det väl bero på andra omkostnader, eller?

2014-01-05 @ 01:49:50
Postat av: Nordgubben

Anna: Läs vad han skriver. Står klart och tydligt om prispengarna i travet.
Björn har även rätt om ekonomin. Kolla bokslut så får du se.

Tror han menar Galoppsportens Aktiva på FB. Blev själv nyfiken och tittade. Där är en hel del fruktansvärda påhopp samt inlägg vilka håller god substans att kunna anmälas.
Om det är sådana påhopp och fruktansvärda skrivelser som på den sidan så ökar min empati för HH ännu mer. Vilken fantastisk människa som orkar stå ut med allt detta och vilka fruktansvärt låga människor som finns i sporten. Man må tycka olika, men vilka kommentarer och påhopp. USCH för dessa...!!

2014-01-05 @ 01:53:12
Postat av: Anna

Nordgubben:

Det står att vi har 60-70 000 i nolleloppen i Sverige, det har vi inte. I Frankrike har man inte löp med lägre prispott än ca 80, beroende på Euro kursen. Och det stiger bara!

Jag har läst bokslutet Röda siffror betyder -. Det kanske finns flera bokslut, vad vet jag, men det jag läste presenterar bara röda siffror.

Är man högsta hönset så får man tåla en massa skit. HH har själv hjälpt till här genom sin attityd.

Tror du inte cheferna i Saab fick ta mycket skit? Så är det på toppen. Där är man mycket ensam och utsatt, men lönechecken brukar vara utställd för att lätta upp situationen.

Hur som helst ser jag inte att dessa "påhopp" skulle leda till någon fällande dom.

2014-01-05 @ 13:31:45
Postat av: Nordgubben

Anna:

Ge dig nu. Björn har klart för sig. Travet har serier för 3 åringar där det i vissa fall finalen är 2-250 000kr i första pris. Dessa serier går under hela året och det är inga konstigheter att starta en ostarnas i dessa lopp.
Du har inte helt rätt med Frankrike. Acceptera det, eller ta fram bevis själv.

Svensk galopps ekonomi visar röda siffror, det är sant, men det Björn nog försöker beskriva är att underskottet minskat för varje år de senaste 3-4 åren. Det syns klart och tydligt i boksluten. Alltså kraftigt på väg åt rätt håll.

Han skriver även att det tävlas på 5 ställen under 2014. Det stämmer faktiskt. Du skriver att Göteborg är osäkert. Hur kan det vara osäkert om ATG har fördelat ut dagarna och propositioner kommer till dessa dagar...?

Slutligen, det finns många inlägg på Facebook som kan anmälas både för förtal, uppvigling mm. Jag blir inte förvånad om det skulle anmälas. Du tycker det är rätt att de styrande har "checken efter arbetet" och försvarar höga löner, men samtidigt stöttar du inläggen på Facebook som är ett drev utan dess like.

Det är nog så att du inte är bättre än någon i detta led när du först säger emot och sedan argumenterar mot dig själv och då kanske det inte är att begära du skall förstå andras synpunkter heller...;)

2014-01-05 @ 18:24:56
Postat av: Nordgubben

Anna:

Dessutom har du FULLSTÄNDIGT fel om att SG's ledning eller någon annan har tackat nej till galan. Vet du inte bakgrunden skall du ej heller yttra dig.

2014-01-05 @ 18:27:54
Postat av: Marie SR

Jag kan hålla med om att det är mycket påhopp i vissa inlägg på fb och övriga sociala medier. Men att det är påhopp i vissa bloggar är ok eller? För min del tycker jag ska man ska skriva sakligt utan att hänga ut folk vid namn. Men å andra sidan så är det ju ett "fritt" land. Jag tycker också att det skrivs en hel del vettiga saker också.
Björn och AJ: Jag har läst vad ni skrivit och blir lite fascinerad.
Björn är inte involverad i galoppsporten förutom att han har bekanta som är det. För att inte vara involverad och egentligen inte veta så mycket om sporten och dess ledning och aktiva så tycker jag att Björn har väldigt mycket åsikter. Åsikter får man ha och det är bra, det ska man ha.Jag har läst och begrundat vad som skrivits och anser det intressant läsning. Med detta innebär det inte att jag håller med Björn och AJ, inte heller undertecknad av bloggen alla gånger. Däremot så tror jag mig kunna förstå lite vad ni vill komma med era åsikter. Jag tillhör de som faktiskt har tappat förtroendet för vår ordförande och dess ledning. Jag har många argument till detta men avstår från att argumentera detta här och nu. Däremot så skulle jag absolut vilja träffa dig Björn för ett litet samtal. Då skulle du kunna få mer info om hur det verkligen går till bakom kulisserna i denna sport och jag skulle få mer info om vad värlen utanför tycker, eller iaf vad du som utanför tycker. Jag är aktiv i sporten och önskar mig en fungerande och trevlig sport att jobba vidare i och runt omkring. Många människor i denna sporten och även utanför uppenbarligen har väldigt mycket åsikter men få har förslag på bra och genomförbara lösningar. Jag önskar ett enat galopp och trav Sverige där vi samarbetar över gränserna. För i det långa loppet så är det "same shit, different name" Först i mål vinner :-)

2014-01-05 @ 18:50:04
Postat av: Anna

Nordgubben:

Nu pratar vi inte om serier eller andra löp riktade till en viss klass hästar. Vi talar om att Frankrike inte har löp med under 80 000. Vare sig man springer på en liten bana på gräs eller på en storband, men OK nu förstår jag hur ni tänker. Det gjorde jag inte innan, Tack!

Vad är det jag inte har rätt om, när det gäller Frankrike?

Är det att PMU har flera spel på olika sporter samt poker? Vilket innebär att PMU stärkt hästsporten ännu mera i FR, då överskottet på dessa spel går till hästsporten? Eller är det att Frankrike inte har lopp med så låga prispengar som vi har?

Hela diskussionen framkom av att Björn skrev att vi hade bäst betalda lopp, i galoppen, i hela Europa, men för att bli tjatig; FR har inga lopp med så låga prispengar som vi har.

Vilka 5 ställen?

Det finns många inlägg på FB som inte skulle varit där! Jag ställer mig inte bakom några alls. Det enda jag kommenterat är att jag inte ser något av dem leda till en fällande dom. Du ser annorlunda på den saken.

Jag har inte försvarat höga löner, men sanningen är den att det generellt är så.

Tycker inte jag argumenterat mot mig själv, men det står dig fritt att tycka så. Jag har försökt ställa frågor när jag inte förstått resonemanget. Det är inte alltid lätt att förstå allt i skrift...;)

Ok, ber om ursäkt! Vem tog beslutet om gala då?





2014-01-05 @ 20:06:01
Postat av: Jesper A

Anna:

Täby, Jägersro, Göteborg, Strömsholm och Gärdet. Det är 5 ställen...;).

Angående galan så är nog det bästa om de inblandade berättar hur det är. Galoppen förtjänar att vara med men det finns en mycket bra förklaring varför Ni inte är det...

2014-01-05 @ 20:35:04
Postat av: Anna

Tack Jesper! Strömsholm missade jag. Hade för mig att den dagen var borttagen.

Eller så är det bra om någon berättar hur det är! Annars får vi aldrig veta! Galoppens styrande är inte så duktiga på information.

2014-01-05 @ 20:55:12
Postat av: AJ

Marie SR: jag vet inte om jag ska bli uppmuntrad eller orolig när jag läser din kommentar om att du tror du vet vad jag vill med mina åsikter. Jag väljer förstås tolka det positivt men för säkerhets skull upprepar jag att mina inlägg inte tillkommer för att försköna någon person eller situation, men för mig är det givet att det är en hel organisation inklusive fullmäktige, sällskap och medlemmar, inte en person, som har ansvar för galoppens nuläge.

Och så till alla som vill läsa mer: Att byta ut en eller fyra personer i ledningen är kosmetika, galoppens problem är större än så och alla andra slutsatser ter sig lite för bekväma för mig. Att kommunikationsproblemen bara måste lösas tycker väl alla, men utöver det då?

Jag undrar hur många som hört någon fullmäktigeledamot säga "Ja, fy f-n vad jag gjort bort mig i rollen som fullmäktigeledamot som tillåtit galoppsporten gå kräftgång de senaste åren! Jag kan självklart inte sitta kvar och jag tänker be alla mina fullmäktigekollegor avgå också så det blir ordning i sporten!" eller hört medlemmar i sällskapen säga "Ja, fy f-n vad vi klantat oss när vi haft kvar majoriteten av fullmäktigeledamöterna trots att de inte fattat ett smack av vad som pågår i sporten, men nu ska jag kandidera och då j-lar kommer alla bli glada för jag kan trolla", eller något i den stilen? Jovisst kan det ha hänt, men självkritiken och -insikten chefar inte på ett enda område i den här sporten, det kan jag lova.

Min starkaste och kanske enda viktiga åsikt i detta är att det är för mycket skitsnack och att det skadar galoppen, något som jag tycker Björn också gav uttryck för och som jag ville ge stöd.

Jag frågar igen: Vem sätter sig i en styrelse eller tar anställning i SG när allt från ens engagemang och kompetens till lönenivå och påstådda intelligensbrist blir föremål för det jag skulle kalla näthat? Och det egentligen utan att någon annan i en webbgrupp med nästan 1000 medlemmar protesterar... Ringer det inga varningsklockor någonstans?

2014-01-05 @ 21:41:00
Postat av: Klas Kjellman

Gillar när folk skriver under eget namn. Stefan, Lars och Pontus med tillhörande efternamn är väl kända i galoppkretsar, men Björn Svensson har jag inte stött på tidigare.
Tar du illa upp om jag frågor om du skriver under verkligt namn eller pseudonym?

Klas Kjellman

2014-01-05 @ 22:16:26
Postat av: Marie SR

AJ: Jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Egentligen var det mesta riktat till Björn. Och varken du eller Björn behöver vara oroliga ;-) Jag har min åsikt och jag lyssnar GÄRNA på vad andra har att säga. Men vad jag reagerar på är att jag tycker det är fascinerande och lite irriterande när människor som säger att de inte vet nåt tror sig veta väldigt mycket. Antimgen vet människan mycket mer än vad den utger sig för att veta, varför är en bra fråga på det. Eller så är personen en uppviglare som tycker det är skojjigt. Ang. dom sociala medierna eller fb så håller jag fullkommligt med dig. Det är synd och skam som vissa skriver och häver ur sig. Men in däremellan så finns det dom som är sakliga. Jag håller också med dig om att fullmäktige inte gjort sitt jobb rätt förrän nu i höst. Förhoppningsvis så tar det nya fullmäktige sitt jobb på allvar från och med nu. Jag skrev att jag tappat förtroendet för vår ledning i sporten och det stämmer. Men jag har fortfarande tro på vår sport. Vi har en fantastisk sport egentligen. Dock finns det en massa saker som man kan förbättra. Och jag håller med dig... Det är inte bara ledningen som behöver förändras. De aktiva behöver öppna sina stalldörrar och gå ut på gårdsplan och ställa sig. Det finns mycket att se utanför stallet. Själv har jag det lite grått och trist men någonstans där borta så ser jag ett litet ljus ;-) Trots allt så var fullmäktige enat i höstas :-) Som en triss... Plötsligt händer det :-) Oavsett styrelse och ledning så önskar jag att alla kunde lära sig att stava till prestigelöst. Allt blir lite lättare då. Tyvärr är det och kommer att förbli stavfel på det ordet men försöka är gott nog. Att inte travet och galoppen kan samarbeta mera är ju tokigt. Det vore bra tror jag. Jag gillar racing oavsett hästkrafter men jag fastnade aldrig för travet och sulkysar trots att jag växte upp med travtokar omkring mig :-) Har fortfarande en massa travfolk omkring mig och vi har en massa bra ideer ang samarbete. Också en sak jag tänkt på, väldigt många trav och galoppfolk har denna inställning gentemot varandra. De är intresserade av varandras erfarenheter. Vad ligger då problemet? Är det möjligtvis de båda ledningarna som har problem? Eller? Detta är en fråga, inte ett påstående.
Kan hända att jag svävade iväg lite väl nu från ämnet men det bara blev så ;-) Jag är en positiv människa som vill se en förändring av mycket i sporterna. Attityd är en av förändringarna jag vill se mycket av. Det gör ont att läsa elaka saker och Hatten tycker jag kan vara väldigt elak ibland. Hatten kan vara väldigt rolig också men jag tycker att han ska respektera Göteborgarna mer. Dom vill ju bara ha sin bana kvar och ett fungerande galoppsverige. Är det verkligen för mycket begärt?

2014-01-06 @ 01:13:26
Postat av: AJ

Marie SR: det var nog jag som var lite otydlig, första stycket i min senaste kommentar var skriven lite med glimten i ögat. Kunde lagt till en sådan här :) men gjorde inte det.

Även om vi inte håller med varandra ordagrant så är vi nog på ungefär samma våglängd vad gäller en del saker, kanske t ex vad gäller en irritation på eller oro för vad alltför idiotiskt beteende på olika forum kan leda till. Det konstaterandet kan ju t o m vara ett välbehövligt exempel på syftet med att uttrycka sina åsikter här eller på andra ställen. Se där vad som kan åstadkommas med normal samtalston även på webben.

2014-01-06 @ 08:48:35
Postat av: Marie SR

AJ: Egentligen tror (vet) jag att alla involverade bara vill ha en fungerande sport och ha roligt igen. Men när det hela tiden känns som att man blir sparkad på när man redan är nere fär räkning så blir det allt tyngre att dra på smilbanden. Skriften på wrbben ÄR farlig. Allt är en tolkningsfråga beroende på vad man är på för humör. Bara ett kort ord som HEJ! Kan ju misstolkas. Jag har fått erfara att smilisar är det som förklarar känslorna i skrift. Och det finns verkligen typ tusen olika ;-) Som icke uppväxt med dagens teknik så tar det en stund innan man fattar vilka man ska använda var :-) Om alla försöker använda sig av de så tror jag mycket skulle läsas in annorlunda. Jag, som sagt, är ju så trött på vår ledning så allt de skriver läser jag negativt. Borde inte, men gör det i första anblick. Inte helt rätt, men men... Även solen har sina mörka fläckar ;-)
Avslutningsvis vill jag önska alla God Fortsättning och önskar och hoppas att 2014 blir ett vändande och fantastiskt år :-)

2014-01-06 @ 09:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0