Det är upp till er, och snudd på obegripligt!

 

Stall Hatten är tillbaka vid tangenterna efter en mer än lovligt hektisk arbetsvecka.

 

Nedan följer en uppdatering om det ”viktigaste” som hänt de åtta senaste dagarna.

 

Håll till godo.

 

Glädjande nog kunde förra måndagens årsmöte i SGS genomföras i ett företrädesvis civiliserat tonläge och utan några större incidenter. De av valberedningen föreslagna personerna till platserna i fullmäktige, fick starkt stöd av den röstberättigade, tillika månghövdade, församlingen på plats.

 

Två saker irriterade dock Stall Hatten denna kväll.

 

1:

 

Även minoriteter och oliktänkande MÅSTE få göra sin röst hörd och visas precis samma respekt som alla andra. Det är en av hörnstenarna i det demokratiska samhället. Nu kändes det som att ”opponenternas” synpunkter avfärdades väl lättvindigt av ordföranden – och dennes ”lakejer” på plats.

 

2:

 

Varför fullmäktiges styrelse väljer att driva frågan om att se över de svenska spöreglerna är direkt obegripligt (för att inte säga infantilt) om ni frågar Stall Hatten. Att söka populistiska poäng i en specifik fråga är enkelt. Att bevisa det korrekta i detsamma är långt mycket svårare. Innan någon intresseorganisation utanför sporten efterfrågar en reglering av spöreglerna, finns ingen som helst anledning att vi inom ”familjen” agerar i frågan! Priset galoppsporten får betala ”i stort” om okunniga djurrättsaktivister tillåts skriva agendan, i stället för oss med kunskap, är så pass högt att konsekvensen där vid lag, är snudd på förödande!

 

Vidare.

 

Är det någon annan än Stall Hatten som tycker det är olämpligt, för att inte säga direkt äckligt, att en förtroendevald person i svensk galopps högsta ledning tilltalar en aktiv…

 

- Kära du. Stå inte där och tigg som en liten hora.

 

Om minst 20 personer i kommentarsfältet nedan efterfrågar namnet på den person vi åsyftar överväger Stall Hatten starkt att avslöja densamme!

 

För att vi skall låta bli, måste personen i fråga dessförinnan be ”den lilla horan” om ursäkt.

 

Deal?

 

Breeze-Up auktionen i Newmarket i veckan slog alla tänkbara rekord. Snittpriset på de drygt 100 sålda tvååringarna översteg en miljon svenska kronor. Den dyraste, en hingst efter Elusive Quality, kostade drygt åtta miljoner. Siffrorna är smått galna, speciellt då prispengarna i England är snudd på löjligt låga. Skälet till att dessa ”miljoninvesteringar” löper om kaffepengar är enkom ”bookisarnas” fel. Att dessa vinstdrivande, och inte allt för sällan börsnoterade bolag, skulle prioritera korrekt återbetalning av sina vinster till sporten är en utopi. Skamligt nog. Så vad är det då som lockar de som betalar dessa fantasipriser? Stall Hatten har inte svaret på denna fråga, men hoppas att ansvariga på ATG undersöker fenomenet.

 

I torsdags förra veckan fångade Lennart Jr Reuterskiöld in en av Lutfi Kolgjinis travare som skenade runt på stallbacken.

 

Inte vid något tillfälle har ”Juniors” telefon gått så varm och tilldragit sig sådant intresse som efter denna incident!

 

Skall man skratta eller gråta?

 

Höres!

 


Kommentarer
Postat av: Tore Petre'

Snittpriset (average) på Newmarket var ca.80.000:- Guineas, d.v.s. ca.844.000:- Kr. En bit kvar till "millen" således !

2013-04-24 @ 08:12:40
Postat av: Marla Singer

Berätta vem den förtroendevalda personen i svensk galopps högsta ledning är!! Nu!

2013-04-24 @ 10:03:27
Postat av: Norrlänningen

Väntar med spänning på namnet

2013-04-24 @ 10:13:14
Postat av: Smilla

Låter som Terninger!

2013-04-24 @ 10:20:32
Postat av: Tore Petre'

Hörde Du verkligen rätt ? Kan inte tro att det är sant, Men är det sant, så har vi väl sparat in en slant på personalkontot !

2013-04-24 @ 10:23:43
Postat av: Kyodai

Avslöjar en högst avskyvärd människosyn

Berätta vem den förtroendevalda personen i svensk galopps högsta ledning är!

Därefter bör vederbörande snarast entledigas från sitt uppdrag.

Utan tvekan

2013-04-24 @ 10:44:56
Postat av: Smulan

Otrevligt språk. Ursäkt vore verkligen "på plats".

2013-04-24 @ 10:49:05
Postat av: Anna

En sådant tilltal är naturligtvis skäl till uppsägning.
Hur reagerade personerna på plats? Jag hoppas verkligen att någon tillrättavisade personen i fråga.

Och tyvärr. När man hör detta bekräftas bara den uppfattningen jag (och många andra) har, att galoppsporten i Sverige befolkas av ganska osofistikerade, outbildade och självhävdande människor. Sorgligt är vad det är.

2013-04-24 @ 10:50:55
Postat av: Mr Plocken

Tvätta byken nu!

2013-04-24 @ 11:00:58
Postat av: Nyfiken

Vem säger så?!

2013-04-24 @ 11:05:31
Postat av: kola

Namne ge idioten enda som hjälper, SKÄMS

2013-04-24 @ 11:17:32
Postat av: Stefan Larsson

Vem det än är som agerar på detta sätt - Personen måste bort! Sådana värderingar hotar på allvar sportens tillväxt och framgång.

2013-04-24 @ 12:44:41
Postat av: Pernilla Nilsson

Ge ut namnet på denna ohövliga person ! :(

2013-04-24 @ 13:05:32
Postat av: Nyfiken

Han vill nog bara väcka oss lite. Repliken är konstruerad för detta syfte. :-)

2013-04-24 @ 13:13:00
Postat av: Stefan Larsson

Vid närmare eftertanke: Hatten, att sopa även denna händelse under mattan genom att låta personen komma undan med en "Pudel" gör att fler och fler aktiva kommer att utsättas för liknande och än värre terror.

Ett stort problem är att Hansson & Kleerup stöttar personen och säger att denna är både "Hyvens och reko"

2013-04-24 @ 14:06:46
Postat av: Kepsen

Upp till ytan med namnet, en sådan person är inte önskvärd inom sporten!

2013-04-24 @ 14:17:28
Postat av: Lisa

Vilket äckel

2013-04-24 @ 14:18:44
Postat av: Sofia

Om ni vill höra riktigt vidriga kommentarer från "sportens förtroendevalda" kan ni fråga Richie Condon vad bla Hansson och Terninger har sagt om/till honom.

2013-04-24 @ 14:20:06
Postat av: Z

Det skulle onekligen vara intressant att veta vilken som tilltalar folk på det viset

2013-04-24 @ 15:16:24
Postat av: Sven Rosenqvist

Sådant beteende ska inte accepteras.
Avpollettera personen omgående!
Publicera namnet. En ursäkt räcker inte.

2013-04-24 @ 15:21:00
URL: http://aleracing.se
Postat av: Ricky

Vilka var där och hörde detta? En ursäkt räcker inte. Personen måste bort.

2013-04-24 @ 15:52:11
Postat av: Pontus Wickzell

Är det sant är det naturligtvis "oroande"! Jag vet egentligen inte vad som är OK att publicera, så om namnet ska hängas ut vet jag inte!
Däremot måste absolut den valberedning som tillsätter den förtoendeplatsen bli medveten om det hela så personen inte väljs igen! Det borde väl vara ett minimikrav?

Tyvärr har jag hört många storys om hur tjänstemän, och förtroendevalda inom svensk galopp behandlar sina uppdragsvivare, och kunder, så jag blir INTE förvånad om det hänt!
Att säga "förlåt" under galgen och få fortsatt förtoende finns INTE!

2013-04-24 @ 16:37:57
Postat av: Mannen med Västen

Även om jag vet vem den synnerligen ohysade dvärgen är.Så tycker jag att namnet skall ut så att alla får klart för sig vilken liten o obehaglig person detta är.Anser att en ursäkt är på sin plats men räcker det?

2013-04-24 @ 17:35:54
Postat av: Klas Kjellman

Du får ursäkta men jag tycker det här känns väldigt långsökt. Varför behövs det minst 20 namn för att du ska överväga att publicera namnet? Och ber personen om ursäkt så får det vara.
Det hade ju räckt med att du tagit kontakt med personen ifråga och hotat med publicering av namnet för att ursäkten skulle komma.
Var det inte spekulativt nog?

2013-04-24 @ 17:39:25
Postat av: Ricky

Håller med Klas K. Ursäkten kommer nog förr eller senare och vi får veta vem det är förr eller senare. Lika bra att köra med öppna kort och så får vi se om personen väljer att sluta eller blir tvingad att sluta. Förtroendevald i SGs högsta ledning? Då är det någon i styrelsen? Spekulativt eller inte, dags att berätta.

2013-04-24 @ 17:47:45
Postat av: Anders Unnerstad

Finns det vittnen? Annars är ju risken att vederbörande blånekar och ord står mot ord. Om det finns vittnen måste yttrandet få konsekvenser = publicering och avgång! Benämningen "förtroendevald i svensk galopps högsta ledning" måste ju innebära en person i SG:s styrelse. Finns det inga vittnen och det dessutom inte rör sig om en person i SG:s styrelse har Stall Hatten hamnat i ett prekärt läge!

2013-04-24 @ 18:59:02
Postat av: Tore Petre'

Hatten: Nu har Du 20 ! Tag nu bladet från munnen om Du vill behålla Din trovärdighet.

2013-04-24 @ 19:05:59
Postat av: Magnus

@Sofia: Kan bara hålla med. Men glömde du inte Gärtner?

2013-04-24 @ 19:39:29
Postat av: Lasse Brolin

Ett beteende som vittnar om total avsaknad av omdöme, vilket är en katastrof för sporten med en sådan person i någon form av ledning.

2013-04-24 @ 20:02:39
URL: http://stallhattenblogg.se
Postat av: lisbeth jensen

Redan 20, men jag håller fullständigt med. Ett sådant beteende hör inte hemma någon stans.

2013-04-24 @ 20:47:36
Postat av: Stefan

Uttalandet, om det nu är sant, är omdömeslöst och helt oförsvarbart.
Men: Jag har vid åtskilliga tillfällen hört om liknande, ibland även värre, språkbruk från många olika personer i vår sport. Oftast genom andra, men några gånger har jag även råkat befinna mig på hörbart avstånd. Jag har däremot ALDRIG haft någon tanke på att namnge personerna på min blogg, inte heller ge dem ultimatum. Men nu har du ju redan dina 20 ”underskrifter” och spekulationerna är redan i full gång. Vi har redan fått några ”kandidater” bland kommentarerna.
Jag kan inte låta bli att undra hur du har fått uppgiften. Eller hörde du det kanske själv? Om inte, har du mer än en källa? Och som någon redan har noterat, går det att bevisa?

2013-04-24 @ 21:40:06
URL: http://www.galoppbilder.se/blogg/
Postat av: Fransosen

Ang spödrivning, läs SOU 2011:75.

2013-04-25 @ 05:19:14
Postat av: Marla Singer

Till Stefan

Mmm, men nu är du ju annställd av Svenska Galopp samt att många aktiva: tränare, jockeys osv är dina kunder så om du inte är dum i huvudet vilket jag inte tror att du är, så biter du inte den hand som föder dig. Eller hur?

2013-04-25 @ 10:50:18
Postat av: Per

Mycket klokt att du avvaktar med beslut om att gå ut med namnet. Har den som sagt detta någon ryggrad så ber personen om ursäkt självmant. Det spelar ingen roll om så en miljon människor uppmanar dig att få ut med namnet. Detta är upp till ansvariga inom galoppen att hantera. Nu har de ju fått kännedom om det inträffade.

2013-04-25 @ 11:16:56
Postat av: Nyfiken (fortfarande)

En ursäkt är knappast tillräcklig om det som påstås stämmer. Personen i fråga kan omöjligt sitta kvar med den attityden. Och får den sitta kvar ändå och med övriga 'i högsta ledningens' goda minne, ja, då är det sämre ställt än vad jag har förstått när det gäller svensk galoppsport. Sporten behöver drivas ut i ljuset och framåt av proffsiga människor som ser bortom sig själva!

2013-04-25 @ 11:45:19
Postat av: AJ

Hans Hansson, Håkan Fredlund, Annelie Telford, Jacqueline Henriksson, Jan Kleerup, Bo Helander och Finn Blichfeldt. Det är SG:s förtroendevalda i den högsta ledningen. Vem av dessa är det som sagt något så förbannat dumt? Om det inte är någon i styrelsen så är det hög tid för Hatten att dementera och istället berätta om det är en anställd eller någon med annat uppdrag som sagt det här, men inte nödvändigtvis vem det är. Är det en anställd hoppas jag att Hatten eller den som drabbades av uttalandet redan har pratat med Hans Hansson så den interna processen kan starta, i avsaknad av en VD som kan ta tag i det som ett personalärende. Är det en förtroendevald är nog förtroendet förbrukat, men vad skrev Hatten egentligen 2012-09-11?

2013-04-26 @ 11:05:30
Postat av: Marla Singer

Men för tusan "Hatten"! Kom igen nu!

2013-04-26 @ 23:06:31
Postat av: Andre Kalla

Hatten visar återigen att han är ledningens "puppet". FY fan vad ryggradslöst Erik. Jävla mes.

2013-04-27 @ 12:15:33
Postat av: AJ

Hur lång tid kan det ta att antingen bekräfta eller dementera att det är någon i SG:s styrelse som är den skyldige? Det är ju inte skillnad på hur olämpligt uttalandet är men för de som ska rösta på SG:s årsmöte snart är det helt avgörande att ha rätt information.

2013-04-28 @ 09:43:53
Postat av: Nyfiken

I väntan på ett ev. svar väcks andra frågor, t.ex. varför en person 'i högsta ledningen' vågar/kan tilltala en aktiv i så grova ordalag. Beror det på att miljön som den förstnämnde befinner sig är så tillåtande, d.v.s. att en sådan jargong och attityd redan finns där?

2013-04-28 @ 11:02:26
Postat av: besser_wisser

CRUCIFY HIM! Herregud for et hylekor. StallHattens linjer er det eneste sanne, opplest og vedtatt. Ryktespredning av værste sort. Hva med alle de andre i ledende stilling innom galoppen? Hatten skyter jo på alle. og kommer navnet frem; hvordan i all verden skal det hele bevises. Skjerping Hatten.

2013-04-28 @ 12:15:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0