Ryggskott, Önsta, och ett par tips i all enkelhet!

Stall Hatten är tillbaka från ”de döda” efter att ha legat i horisontalläge med ryggskott de senaste dagarna. Frågan är om man har varit med om något värre? Ena sekunden ”brassade” man frukost åt dottern och ”Fröken favorit” och mådde toppen, för att i nästa stå på knä, nästan gråta, och inte kunna röra sig…

 

Efter konsultation med gode vännen ”Trumpetarn” intogs vardagsrumsgolvet, varvat med heta bad – och knaprande av diverse värktabletter. Detta har nu, tillsammans med en massa sömn, gjort att Stall Hatten i alla fall orkar sitta på en stol och författa dessa enkla rader. För att avsluta ämnet ryggskott! Den är en åkomma Stall Hatten inte önskar ens sin värsta ovän, om vi nu har någon...?

 

Nåväl.

 

I går strax före lunch tillkännagav Svensk Galopps styrelse sitt beslut om var den nya huvudstadsbanan skall placeras. Föga överraskande blev det Önsta gård i Upplands Bro som fick ”nådiga nicken”! Att det skulle bli Önsta har Stall Hatten vetat i flera veckor och således även ni läsare. Varför man ”hållit” på detta från förbundets sida är därför enligt Stall Hatten helt obegripligt. Galoppsporten engagerar ”hårt” och därför är det ruskigt viktigt att köra med öppna kort. Speciellt då många satsar pengar på, och planerar en stor del av vardagen kring sporten.

 

Nu är dock beslutet taget och då är det viktigt att det blir rätt från början. Nedan listar Stall Hatten ett par saker av yttersta vikt för att det här skall bli bra. Notera att Stall Hatten bjuder på dessa tips!

 

1: Bjud in alla som vill på ”Breakfast with the stars” på Önsta Gård klockan 08.30 nu på söndag. Hyr in ett par bussar med avgång från huvudentrén på Täby galopp vid 08.00. Inled med en ”brakfrukost” i huvudbyggnaden och berätta sedan ALLT om hur ni tänkte under beslutsprocessen. Fixa en rundvandring på ägorna och låt folket ställa sina frågor. ”Bussa” sedan tillbaka dessa till Täby, och bjud på en fika och en macka i övre totohallen som tack för visat intresse. Stall Hatten misstänker att 100 personer är sugna på detta och då lär kostnaden bli typ 15.000 kronor. Alltså mindre än åtta ”konsulttimmar”! Och skulle inte ATG-live och TV4 vara intresserade av att haka på med ett kamerateam…? Visst, tiden är knapp, men ALLT går om viljan finns.

 

2: Anpassa byggandet och planeringen av den nya anläggningen efter en ”lämplig kostym”! Stall Hatten älskar visserligen banan Clairefontaine som sägs vara en förebild, men GLÖM den under planeringen av Önstaprojektet. Det är som att planera en nytt konstmuseum ala ”Louisiana” i Köpenhamn vid tunnelbanestationen i Hagsätra! Och skall Stall Hatten verkligen behöva förklara VARFÖR?

 

3: Glöm bort att ni har en ridbar gräsbana 2015, för det kommer ni INTE att ha. Lägg i stället allt initialt krut på att bygga ”norra Europas bästa dirttrackbana”! Och där (tyvärr) räcker inte kompetensen inom landets gränser till. För att detta skall fungera måste ni ta hjälp utifrån och Stall Hatten föreslår någon DT-guro från USA. Att anlägga en artificiell ”allweather”, ”tapeta” eller ”pro-ride-bana” känns helt fel. För anläggandet av gräsbanan KRÄVER Stall Hatten att ni tar kontakt med personerna som byggde Ffos Las i Wales som hade sin första tävlingsdag 2009. Alla stortränare och jockeys älskar banan som alltid är ”consistent” och helt rättvis.

 

Avslutningsvis!

 

Loppan ”The Flea” Nordblad förvaltade en ”spareride” på Lingfield på bästa sätt för en stund sedan. ”The Flea” kan bli riktigt bra, men Stall Hatten säger som John Gosden, för att dra ned förväntningarna något...

 

-       Alla kan ta sig toppen, det svåra är att stanna kvar där.

 

I morgon och på fredag är det tävlingar på Meydan i Dubai och Stall Hatten kommer sitta klistrad framför datorn. Återkommer med tips, om nu någon orkar följa dessa…?

 

Höres.


Kommentarer
Postat av: Micke

Don Coil, Stockholm/Gärdet eller Näsby Allé tel 087561603......för ryggen!

2012-01-05 @ 15:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0