Tid över, varsågoda, och en insamling av yttersta vikt!

 

Ibland blir Stall Hatten så trött på människors dumhet att det faktiskt smärtar i vårt ömma hjärta.

 

Svensk Galopps VD Klas Lundgren har tydligen för lite att göra på dagarna? Rent av ytterligt svårt att få sina åtta timmar på kontoret meningsfulla och fyllda!?

 

För Stall Hatten känns ”Klasses” beslut att dra in på de av Ulf Zeider framtagna tränarintervjuerna som ett klockrent bevis på detta.

 

Eller?

 

Vi vet inte vad herr Zeider debiterar för utfört arbete vad gäller tränarintervjuerna, men låt oss gissa att det landar i trakterna av 2.000 kronor per tävlingsdag?

 

För Stall Hatten är detta ett högst skäligt arvode, och ingen post som en klåfingrig nytillsatt VD skall ha tid att ens undersöka.

 

Det torde finnas saker av väsentligt viktigare karaktär för en VD att koncentrera sig på. Även om det blåser kalla vindar och vi lever i spartider.

 

För inte kan det väl så att detta är ett verk av styrelsen? Eller är måhända beslutet fattat av sportchef Nicholas Cordrey?

 

Alldeles oavsett är indragningen av tränarintervjuerna ett rent hån mot alla hästägare och spelare, de som faktiskt säkerställer och är fundamentet till en fungerande sport.

 

Nedan publicerar Stall Hatten tränarintervjuerna till morgondagens tävlingar. Pro bono…

 

För SG behöver ju sina medel till avsevärt viktigare saker såsom Djurgårdsprojektet (typ10 millar…), eller hur?

 

Eller vi säger så här!

 

Vi kommer som vanligt att hänga på Clockers Corner i morgon, så den som har en ”slant över” är välkommen att lägga den Stall Hattens medhavda ”burk”.

 

Samma burk, och allt innehåll dessutom, lovar vi att överlämna som en ren gåva till någon SG-representant (om det nu finns någon på plats…) direkt efter målgången i sista loppet.

 

Stall Hatten hoppas komma upp i beloppet 2000 kronor, men det viktiga är att vi markerar att vi inte tolererar mer dumheter från de ansvarigas sida längre.

 

Okey?

 

V4-1

 

 

Run Along (1) är en jättefin häst, men jag kan inte begära några stordåd av henne så här i debuten. Spelarna skall dock se upp med henne framöver för det verkar vara en trevlig individ med rätt inställning, säger Kerstin Helander.

 

Bessie Smith (2) köpte jag privat så priset är hemligt… Allt blev fel i debuten på den nylagda banan så den starten är bara att glömma. Hästen har jobbat fint därefter så formen är god och ytterligare förbättrad till loppen i morgon. Nu är det bara att hoppas att banan erbjuder fäste. För gör den det känner jag mig inte slagen på förhand, säger Patrick Wahl

 

Smiling Shark (4) kastrerade jag inför den senaste starten och han var då tunt jobbad. Dessutom var distansen i längsta laget den gången. Nu är han kraftigt uppåt och om banunderlaget är passande i morgon kan han vara med på målfotot. Jag är tämligen säker på att Smiling Shark kan visa Täbypubliken bättre takter än han gjort tidigare, funderar Claes Björling.

 

Last Pay (5) debuterade jag i auktionsloppet i Norge, men han var inte riktigt färdig då. Om jag minns rätt fick uppfödaren inte ens ett bud på honom året före. Det är en trevlig, något liten men snabb häst som såg ut att gå mot seger senast. Tyvärr var distansen för lång den gången så morgondagens förutsättningar passar perfekt. Formen är på topp och jag tror på god segerchans, säger Roy-Arne Kvisla.

 

Scilla (6) är en trevlig häst som verkar fint i ordning av jobben att döma. Det är tufft att begära något speciellt av henne i debuten, men framledes skall man inte nonchalera henne. Det finns fart, säger Anna Skoglund-Figueroa

 

Catch a Grenade (8) köpte jag för 8.000 guineas på Breeze Up-auktionen och han fixade Racing Post bonusen på 10.000 pund direkt så det här är en häst jag verkligen gillar. I den senaste starten gick han väldigt fint bakom meriterat motstånd och visade att formen är bibehållen. Speciellt nöjd var jag att det fungerade så bra med sido-ludden. Det var faktiskt Elione Chaves idé att testa detta och då det föll så väl ut blir det samma utrustning igen. Jag vill ha fäste i banan och om så blir fallet skall det här vara toppchans, säger Katharina Stenefeldt.

 

Tommie Song (9) är en trevlig häst som besitter viss potential. Jag tror det kommer bli en bra treåring. Jag red ett jobb på honom för en tid sedan och allt kändes som det skulle. Det är inte realistiskt att tro på vinst, men en slant finns absolut inom räckhåll, säger Ninni Westerlund.

 

 

V4-2

 

Montus (1) blev diskad senast, något jag aldrig varit med om faktiskt. Formen är god och morgondagens distans passar perfekt, likaså startspåret. Hästen är startsnabb och det är front som gäller. Jag har stor respekt för WatchMe Fly och Goldinova och är nöjd om Montus kan vara trea bakom dessa. Samtidigt faller jag inte omkull om min häst skulle vinna loppet, säger Anna Skoglund Figueroa.

 

 

Watch Me Fly (2) är den med bäst chans av mina tre i loppet. Formen är mycket bra, men distansen kanske är i kortaste laget. Hästen verkar klara de flesta typer av underlag så jag är optimist. Det är väl Goldinova emot, funderar Tommy Gustafsson.

 

Earth Hour (4) testar vi med flexibla blinkers i morgon vilket skall bli mycket spännande. Formen är väl så god, men även i det här fallet är måhända distansen lite för kort. Formen är god och jag blir inte förvånad om Earth Hour är med och krigar om platsen bakom de två förhandsfavoriterna, säger Tommy Gustafsson.

 

Dandys Hero (5) är säker som en klocka, men samtidigt exponerad så jag är nöjd om han kan vara trea – fyra, säger Claes Björling.

 

Mexican Checkpoint (6) kan ett par kilo mer än sitt formtal, men har inte startat på länge och behöver loppet. Det är en trevlig häst som kommer få starta på under vintern. Den här gången måste jag dock ligga lågt, säger Tommy Gustafsson.

 

Goldinova (7) kommer till skillnad mot de värsta konkurrenterna att gynnas av att distansen är kortare den här gången. Formen är konserverad och om inget oförutsett inträffar kommer Goldinova att vara med på målfotot, säger Patrick Wahl

 

V4-3

 

 

Wind Whistle (1) gör detbut för ny ägare i morgon och jag är väldigt glad att fortsatt få ha honom i träning. Jag älskar den här hästen och vet att han kan lite mer än 80 på sitt bästa. Kanske ännu lite mer…? Man skall dock veta att hästen är ihopskruvad både här och där och det krävs en massa ”finlir” för att hålla honom på benen. Jag har kunnat jobba honom rejält så hästen kommer mycket väl förberedd till denna start. Startspåret är perfekt, men Wind Whistle skall inte gå i front, jag hoppas på en resa i draget strax bakom ledarna. Det ser ut som en riktigt – riktigt bra segerchans på papperet, säger Patrick Wahl

 

 

Snow Runner (2) kommer att strykas, säger Katharina Stenefeldt.

 

 

Theocritus (3) är liksom sin tränare med ålderns rätt en smula bekväm av sig nu för tiden. Alla vet att han kan i trakterna kring 90 på sitt bästa, men det har jag svårt att tro han visar i morgon. Formen är god och distansen passar perfekt. Skulle Theocritus vinna blir jag inte förvånad, men jag blir lika lite överraskad om han är tio längder slagen femma, säger Claes Björling.

 

Unshakable Will (4) är jämn och säker, men vinner inte så ofta. Det är dock inget fel på moralen, det lovar jag. Formen är god och nu testar jag med ny och kvinnlig jockey. Det kanske han tänder till på. Hästen kommer att göra ett bra lopp, men om det räcker hela vägen har jag svårt att bedöma, säger Peter Jardby.

 

Duriana (6) har fortsatt form, men jag är ytterst osäker på om hon passar på banan som förväntas i morgon. Ett annat aber är att det är första gången på mycket länge som hästen går över lång distans. Fältet är litet och håller jämn klass, så om min häst hanterar förutsättningarna blir jag inte förvånad om hon vinner, säger Cecilia Durchbach.

 

Mogul (7) överraskade väldeliga senast, men visst är det så att han gynnades av det tunga underlaget som erbjöds den dagen. Formen är intakt och morgondagens förutsättningar är passande. Men att han skulle vara riktigt nära min andra häst i loppet, Wind Whistle, har jag svårt att tro. Samtidigt skall man veta att Mogul är en riktig hedershäst, avslutar Patrick Wahl.

 

Moon Life (8) svarade för en heroisk insats bakom alldeles för tuffa hästar senast och visade att formen är fortsatt god. Distansen är mitt i prick och den här gången kommer Moon Life inte att gå i front. Dina Danekilde passar perfekt som partner och jag oroar mig inte nämnvärt för banunderlaget. Det ser ut som en mycket god segerchans, säger Vanja Sandrup.

 

V4-4

 

Litte Suzie (1) gör debut för mig och det rör sig om ett stort – snabbt och mycket trevligt sto. Hon jobbade 47.5/800 meter i förra veckan och var dessutom i ytterst fin författning redan när hon kom till Sverige, så formen är helt på topp. Jag åker upp till ”Lapphelvetet” för att ta en stalldubbel, för vem skall kunna röra henne? Detta meddelar den som vanligt ödmjuka tränaren Vanja Sandrup.

 

Jacquin (2) är en stor ”älg” som fortfarande agerar väldigt grönt i loppen. Espen som red senast lät meddela att hästen inte tog i någon gång under loppet utan mest sprang med och tittade på omgivningarna. Jacquin kan mycket mer, men innan han visar det i lopp vågar jag inte tro fullt ut på honom. En sund platschans skall det dock kunna vara, informerar Roy-Arne Kvisla.

 

Mors (3) behöver loppet i morgon och är inte färdig för stordåd. Han är dessutom ute på alldeles för kort distans så vi siktar på 1600 metersloppet på Täby om tio dagar i första hand. Mors är tungriden så att Jacob Johansen sitter i sadeln är naturligtvis ett plus, men som sagt, det är loppet om tio dagar som gäller säger Anne-Li Ädel.

 

Donna (4) fick en förfärlig upplevelse i debuten. Hon lastades snyggt och prydligt, men fick sedan stå fem minuter i startboxarna och hon lade sitt ”lopp” där. Efter det startboxvägrade hon ett par gånger, men därefter har vi tränat rejält på detta. I sin andra start gick Donna väldigt bra över alldeles för lång distans. Som en dotter till Shawdon och med sprintermöderne bör distansen den här gången passa avsevärt bättre. Vi hoppas vara tvåa den här gången, men den 19:e december finns en exakt lika dan propp och då skall de få hålla i sig, meddelar Camilla Osterman.

 

Possibly (6) strulade riktigt mycket i boxarna senast och sprang sedan helt orytmiskt i loppet. Hon var avsevärt mycket bättre som tvåa i starten före. Possibly ser allmänt styv och stel ut i jobben därefter och känns inte som något hett bud den här gången. Rent kapacitetsmässigt duger hon i klassen och om man streckar fem hästar skall hon vara en av dem, säger Bo Neuman.

 

 

Fine Painting (7) kan avsevärt mycket mer än hon visat i loppen, det kan jag lova. Jag har inte funnit ”nyckeln” till henne ännu helt enkelt. Den här gången testar vi med blinkers för första gången i lopp och det tror jag kommer göra susen. Om inte blir jag ledsen… Formen är på topp och förutsättningarna passar perfekt. Jag tror, eller nåja – vet, att Fine Painting är med och röjer där framme, säger Katharina Stenefeldt.

 

 

Niece Pearl (8) är inte så tokig, men samtidigt väl ambitiös. Jag begär inget speciellt av henne i debuten och kommer att slå på henne järnskor fram. Egentligen hade hon behövt mer jobb i sig, men jag måste starta för att få ett tal på henne innan årsskiftet. Niece Pearl kommer vara trött i mål, så mycket kan jag lova, säger Annika Källse.

 

Eldivo (10) har inte startat på länge och är inte vässad i jobben. Han älskar tunga banor och vintern så i nästa start kan han vara värd att passa. Dock inte denna som det känns, säger Ylva Brandt.

 

Stall Hatten går inte igång på alla cylindrar när det gäller arabgalopp, men en ”bonusintervju” blir det.

 

V5-5

 

Ghallab (2) svarade för en ”hygglig” debut för mig och inget tyder på att formen skall vara sämre den här gången, snarare tvärt om… Visst är det mycket vikt, men min känsla är att arabiska fullblod bär vikt bra. Distansen kanske inte är helt perfekt, men å andra sidan kvalade han på 1.05 ”and change” så snabbheten finns ju där. Alla hästar kan förlora, så och denne, men nog ser det ut som en ytterst god vinstchans, säger Roy-Arne Kvisla.

 

Höres…

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0